Et elektrisk bilvarmesystem kan bidra til en betydelig reduksjon av skadelige utslipp fra bilparken

Studie avslører: KALDSTART AV BIL ER EN ALVORLIG MILJØTRUSSEL

For å kartlegge de reelle utslippene fra biltrafikken har et forskerteam fra Berkeley, Carnegie Mellon, University of California og MIT i USA gjennomført en grundig test av 25 bensindrevne biler, inkludert to hybrider. Hovedkonklusjonen at nesten alle utslipp fra biler kom umiddelbart etter oppstart, når motoren er kald.

- Det viktigste med studien er at den gir en enkel oppskrift på et stort miljøproblem – nemlig hvordan vi skal klare å redusere miljøskadelig utslipp fra bensin – og dieseldrevne biler. Disse bilene utgjør størstedelen av den norske bilparken i dag – og i mange år fremover. Vi kan enkelt redusere skadelige miljøutslipp hvis flere starter bilturen i en elektrisk forvarmet bil. Vi etterlyser nå et større politisk engasjement for tiltak som kan få ned utslippene i den bilparken vi har, sier konsernsjef i DEFA, Bård Klungseth.

VTT (den finske statens forskningssentral), gjennomførte i 2015 en studie som viste at bruk av elektriske bilvarmesystemer kan redusere utslippene fra en moderne personbil med opptil 71 prosent de første 20 minuttene bilen kjører under kalde forhold, og redusere drivstofforbruket med opptil 32 prosent de første fire minuttene.

Samtidig konkluderer VTI’s (Svenske statens väg- och transportforskningsinstitut) rapport «økonomisk og energieffektiv anvendelse av motorvarmere» med at bruk av elektrisk motorvarmer kan gi betydelige miljøgevinster.

- I tillegg til å skade klimaet, fører dårlig luftkvalitet til sykdom og i verste fall dødsfall, særlig i storbyene. I DEFA jobber vi hver dag med å utvikle helt konkrete løsninger for å løse miljøutfordringene. Et elektrisk bilvarmesystem som sørger for at bilen er varm og batteriet toppladet når den startes, gir kraftige utslippskutt. Både Transportøkonomisk Institutt og NAF anbefaler bruk av elektrisk bilvarme for å redusere utslipp. Vi ber norske fagfolk og politikere lytte til de amerikanske forskerne og bidra sammen med oss til å redusere antall kaldstarter i Norge, sier Klungseth.

DEFA er et norskeid selskap grunnlagt i 1946 med ca 400 ansatte på tre kontinenter. Selskapet utvikler, produserer, markedsfører, selger og distribuerer systemer for elektrisk forvarming og ladning av kjøretøyer, og energieffektive LED belysningsløsninger for blant annet vei, park og tunneler. Bedriften er også i gang med betydelig rekruttering innenfor sin satsning på mobile digitale tjenester rettet mot fremtidens arbeidsliv.