En sjåfør i særklasse

En sjåfør i særklasse

For René Lausten, som er selvstendig transportør, er det aldri godt å vite hva dagen bringer. Men likevel er det én ting som har vært en fast del av hverdagen hans i nesten alle de 32 år som bedriften har eksistert – og det er Dachser. Vi har snakket med René og fått et innblikk i livet som transportør.

Transportør René Lausten har samarbeidet Dachser Denmark A/S i hele 32 år. Bedriften hans, RL Trans, fyller 33 år i år, og det usedvanlige lange samarbeidet mellom speditør og transportør består.

«Når man har vært med i så mange år, er det vel et tegn på at man har gjort en god jobb», sier René Lausten med glimt i øyet.

René hadde vært selvstendig næringsdrivende i ti måneder da han fikk en telefon fra en av kollegene sine i Merkurtransporten, en tidligere transportbedrift som samarbeidet med en rekke transportører. Daværende A/S Ove Haugsted, nå Dachser, manglet biler, og René ble sendt ut på oppdraget. Han fant tonen med daværende disponent Ejvind, som fortsatte å kontakte ham med andre oppgaver senere. Det utviklet seg til et samarbeid mellom René Lausten og Dachser, som det skulle vise seg kom til å vare lenge.

Oppfyller alle europanormer

René har 18 ansatte og totalt 14 lastebiler, som alle mer enn oppfyller EUs direktiver for partikkelfiltre og CO2-utslipp, de såkalte europanormene. Åtte av lastebilene har fått Dachsers velkjente gule og blå farger. Alle lastebilene oppfyller europanorm 5 og 6, delvis fordi mange europeiske byer har strenge krav for å redusere utslipp, og delvis fordi det er god reklameverdi og bedre økonomi i å kjøre rundt i nye biler. For eksempel er det ikke tillatt med kjøretøy med europeisk norm lavere enn 3 i København, og i Tyskland er det mange byer som krever europanorm høyere enn 5. Det betyr at ingen av René Laustens sjåfører kjører gamle lastebiler.

«Alle sjåførene liker å få nye biler, og kunden blir også fornøyd siden det ser bra ut når det kommer en ny bil kjørende. Det er også noe som kan bidra til at det kommer nye sjåfører til oss», forteller René stolt.

En (a)typisk dag

René har sjelden en typisk arbeidsdag. Kanskje er det atypiske typisk, for livet som selvstendig næringsdrivende kan av og til by på overraskelser:

«Det er en jobb som alle andre, men jeg vet aldri hva dagen bringer før samme morgen», forteller han. «Ofte må jeg kjøre selv hvis en av sjåførene har blitt syk, skal i en begravelse eller noe annet. Som regel er jeg selv ute i en av bilene tre–fire dager i uken.»

Det betyr også at René har besøkt mange av Dachsers forskjellige avdelinger. For eksempel hoppet han inn da Dachser i Hvidovre manglet en linjebil til Stockholm.

«Jeg har kjørt for mange forskjellige avdelinger hos Dachser, for vi hjelper til der vi kan», avslutter René Lausten. For selv om man har en arbeidsdag som er i stadig endring, kan man likevel ha en fast samarbeidspartner.