243 norske selskaper gikk konkurs i årets korteste måned

243 norske selskaper gikk konkurs i årets korteste måned

Den markante konkursøkningen i januar ser ut til å kun ha vært et skremmeskudd. Tallene for februar viser nok en gang en nedgang i antall konkurser, sammenlignet med samme måned i fjor.

Etter at vi i januar så en økning i antall konkurser, for første gang siden starten av pandemien, viser tallene for februar nok en gang en positiv konkurstrend.

243 norske selskaper gikk konkurs i årets korteste måned, en nedgang på tre prosent sammenlignet med 251 konkurser i februar 2021.

Likevel er totalt antall konkurser så langt i år høyere enn i på samme tid i fjor. Ved utgangen av februar 2021 var det registrert til sammen 426 konkurser. I år er tallet 449 – en økning på to prosent.

– For tidlig å avskrive den varslede konkursøkningen

– Selv om vi så en markant økning i antall konkurser i januar, viser tallene for februar at vi fremdeles ligger på et stabilt lavt nivå. Vi er fremdeles langt fra det nivået vi lå på før pandemien, kommenterer daglig leder Per Fjærestad i Creditsafe Norway.

Da konkurstallene for januar var oppsummert spekulerte Fjærestad rundt hvorvidt vi nå var kommet til et vendepunkt, og et taktskifte i konkursutvikling.

– Nå ser det likevel ut til at dette skiftet først vil komme senere, men det er uansett for tidlig å avskrive den varslede konkursøkningen, mener han.

Konkursøkning i nær halvparten av landets fylker

Tross en generell konkursnedgang, ser vi også i februar enkelte avvik fra den generelle konkurstrenden de siste to årene.

Tidligere måneder har konkursutviklingen vært relativt lik i landets fylker – med nedgang stort sett over hele fjølen. I februar er det derimot kun konkursnedgang i fire av landets elleve fylker. I fem fylker ser vi en økning i antall konkurser, mens Møre og Romsdal hadde like mange konkurser (10) i februar i år som i fjor.

Fylken feb-22 feb-21 2022 2021 Årstakt 22/21
Agder 20

Innlandet 22 15

25 28%
Møre og Romsdal 10 10 22 15 47%
Nordland 11 8

9 156%
Oslo 33 42 67 66 2%
Rogaland 23 24 37 44 -14%
Troms og Finnmark 15 7 22 14 79%
Trøndelag 12 17 35 37 -5%
Vestfold og Telemark 24 20

34 32%
Vestland 29 30 44 47 -4%
Viken 44 64

Totalt 243 251 449 426 5%

Nedgang i tradisjonelle konkursbransjer

Februar var en positiv måned for flere av bransjene som anses som tradisjonelle “konkursbransjer”. Innen spesialisert bygge- og anleggsvirksomhet gikk kun 31 selskaper konkurs i februar, en nedgang på 24% sammenlignet med fjorårets 41 konkurser.

Lignende tall finner vi også innen:

• Detaljhandel: 20 konkurser, ned 26% fra 27 i februar 2021
    • Agentur- og engroshandel: 10 konkurser, ned 17% fra 12 i februar 2021

Innen bransjene oppføring av bygninger og serveringsvirksomhet var det riktignok en minimal økning, på henholdsvis 6 og 13 prosent – men dette tilsvarer en forskjell på kun én konkurs i hver av de to bransjene.

feb-22 feb-21 Diff 22/21
    Spesialisert bygge- og anleggsvirksomhet

Oppføring av bygninger

Serveringsvirksomhet

Detaljhandel

Agentur- og engroshandel

12 -17%

Creditsafe er verdens mest brukte kredittopplysningsbyrå. Vi leverer kreditt- og foretaksinformasjon og tilbyr en rekke tjenester for kredittsjekk av bedrifter og personer. Creditsafe har 24 internasjonale kontor i 14 land og over 100 000 kunder.

Camilla Emring

Pressekontakt PR Manager Norway +46 (0)761-38 11 42
    Per Fjærestad

Pressekontakt Country Manager 977 89 589

Verdens mest brukte leverandør av kredittopplysninger

Kredittsjekk på 430 millioner foretak i 200 land online. Creditsafe er et internasjonalt kredittopplysningsforetak grunnlagt i Norge i 1997, med 25 kontorer i 14 land og over 110 000 kunder. Med våre tjenester for kreditt- og risikovurdering unngår du tap på kreditt, og kan si ja til flere kunder. Våre løsninger hjelper deg til å ta smartere beslutninger og automatisere prosessene dine.