Administrerende direktør Bjørn Melheim (t.h.) og Håvar Ådalen i Pro-Consult.

Strategisk samarbeid mellom Pro-Consult og Cramo

Cramo satser tungt på digitalisering og signerer avtale med Pro-Consult AS. BIM, skanning og droner er blant tjenestene som kommer på menyen.

– Vi har hatt en ambisjon om å samle to ledende miljøer innen maskinutleie, digitalisering, BIM, prosjektering og teknologi til ett solid partnerskap. Derfor er vi veldig glade for å ha Pro-Consult med på laget, forteller Bjørn Melheim, administrerende direktør i Cramo.

Sammen skal de to selskapene utvikle konsepter og tjenester med smart teknologi. Målet er å bidra til mer effektiv prosjektledelse og prosjektgjennomføring, som gir lønnsom og bærekraftig vekst i bygg- og anleggsbransjen

Skal bli best på BIM

Pro-Consult har et av Norges beste miljøer innen BIM og teknologi. I første omgang skal de bistå Cramo med digitalisering av utleieobjekter, 3D-skanning og BIM-modeller.

– Samarbeidet med Cramo er svært positivt for oss. Vi er en liten bedrift med høy spisskompetanse, og ser på dette som en spennende mulighet. Målet er å ta Cramo helt i front av den digitale byggebransjen, sier Håvar Ådalen, ingeniør for Bygg og Konstruksjonsteknikk i Pro-Consult.

Planen er å digitalisere produktbiblioteket til Cramo i BIM. Det bidrar til mer effektiv prosjektering, færre feil og bedre kommunikasjon mellom aktørene, på tvers av ulike fag.

Gjennom Pro-Consult kan Cramo tilby utleie av BIM-kiosker, som gir direkte tilgang til digitale tegninger og BIM på byggeplassen.

Har mange jern i ilden

Cramo og Pro-Consult er allerede godt i gang med å planlegge nye konsepter. Dette er noen av tjenestene som kommer på menyen:

3D-skanning av eksisterende bygg til ROT-markedet. Sikrer bedre og mer effektiv planlegging og prosjektering av rehabilteringsprosjekter.

Komplette leveranser for nybygg med BIM modeller, BIM kiosker, VR og utleieutstyr. Alt blir kombinert i én leveranse. På den måten kan du fokusere på fremdrift og godt håndverk, mens Cramo og Pro-Consult tar seg av logistikk og planlegging.

– Partnerskapet passer godt inn i vår Shape and Share strategi. Sammen skal vi forme morgendagens utleiebransje, avslutter Melheim.

Cramo Group er Europas nest største foretak innen utleie av maskiner, utstyr og leierelaterte tjenester samt utleie av flyttbare lokaler. Cramo er virksom i 14 land med ca 300 avdelinger og 2600 ansatte. Den konsoliderte omsetningen i 2017 var 730 millioner euro. Cramos aksjer er notert på NASDAQ OMX Helsinki Oy.

Cramo AS inngår i Cramo Group, og er en av de ledende utleieaktørene i Norge med 28 avdelinger og 230 ansatte. Cramo AS er ISO sertifisert innenfor både Kvalitet (9001) og Miljø (14001).
I utleie-sortimentet inngår bygg- og anleggsmaskiner, heiser, lifter, containere samt flyttbare lokale for bygg og anlegg, industri og offentlig sektor (kontorer, skoler, barnehager m.m).