Stort og utfordrende boligprosjekt.

Prosjektet "Grefsen stasjon" er et av de største byggeprosjektene i Oslo dette tiåret. Når det står ferdig i 2021 skal det huse flere hundre familier. Det estimeres at den totale verdien på boligprosjektet er mellom 3,5 – 4,5 milliarder.

Prosjektet "Grefsen stasjon", som ble påbegynt i 2011, vil gi 21 blokker, rundt 1100 leiligheter og 750 garasjeplasser når det står ferdig om fem år. Ansvarlig for byggingen er ROM Eiendom og entreprenør JM Norge. Sistnevnte er en av Norges største boligleverandører og en del av det børsnoterte svenske boligselskapet JM AB.

Allerede er ti av blokkene ferdigstilte og tre er under konstruksjon. Anleggsansvarlig Finn-Erik Jensen hos JM Norge innrømmer at det dukker opp noen utfordringer når man skal håndtere et så stort prosjekt.

- Vi er hele tiden i både start- og sluttfaser, så man får ikke roet ned byggeplassen. Det er konstant mye aktivitet som foregår, og da må vi bruke mye tid på logistikken slik at den er optimal. Blant annet gjelder det når vi skal få inn materialer samtidig som store deler av plassen graves opp. Da må det planlegges for veier inn der det er behov for materialene, forteller Jensen.

Mottar varer til riktig tid

I dette prosjektet har JM Norge brukt Cramo til å få blant annet brakkerigg, containere, heiser, prostrøm og fyring. Jensen sier seg godt fornøyd med leveringene til Cramo

- Selv når produktene ikke har vært tilgjengelig på lager, så har de fått sendt det fra andre steder. Sånn som byggebransjen er for tiden, og med så mye å gjøre i Oslo-området, så er ikke det noe man lenger kan ta for gitt, avslutter Finn-Erik Jensen hos JM Norge.