Sparer tid med ny GPS

Sparer tid med ny GPS

Trimble GPS til vals er en løsning som gir entreprenørene muligheten til å kontrollere komprimeringskvaliteten i sanntid. Nødvendig data samles inn automatisk og forenkler arbeidet med rapporter og dokumentasjon.

Produktet kan monteres på alle typer valser, uansett merke og modell, og måler komprimering av jord og veimaterialer som spengtstein, kult, stabilgrus, asfalt med mer. Statens vegvesen er tydelige på at komprimering er viktig for å sikre tilstrekkelig bæreevne for veibyggingsmaterialene, og har derfor satt flere krav til prosjektleveranser.

– Vi har GPS både i gravemaskiner og valser i dag, og ser at det er stor utvikling og stadig større behov for dette i bransjen. Kravene er strengere i dag enn for bare få år siden, noe som også gjelder for GPS i maskiner. Cramo ønsker å tilby de beste løsningene for kundene og satser derfor på Trimble som ledende leverandør av GPS til komprimering og maskinstyring, sier produktleder innen anlegg i Cramo, Anders Hovind.

Enkel rapportering

Salgssjef i Sitech Norway AS, Ståle Eikrem, forklarer at Statens vegvesen krever at alle nye veiprosjekter med areal større enn 5.000 kvadratmeter har dokumentasjon av komprimeringskontroll.

– Det innebærer at man får en posisjon og en rapport på hvor godt underlaget er komprimert. Dette er viktig med tanke på veiens holdbarhet og for at det ikke skal bli hjulspor og telehiv. På bakgrunn av uønskede hendelser har Statens vegvesen tatt grep og innført en standard kalt N200. Den krever dokumentasjon på at alt er gjort i henhold til kravet, sier Eikrem.

Ved hjelp av en GPS-antenne på taket og en skjerm inne hos sjåføren kan man følge med på valsens posisjon i forhold til veien som skal komprimeres. En sensor bidrar til å registrere hvor mye underlaget komprimeres. Alt maskinen gjør lastes opp i en nettsky, og den som sitter på kontoret kan hente ut informasjon om arbeidet valsen har utført.

– Når entreprenør og byggherre skal dokumentere nivået av komprimeringen i forbindelse med kravet, kan dette enkelt hentes ut. Vi har hatt kjempesuksess med denne etter at kravet fra Statens vegvesen ble innført for omtrent tre år siden, sier Eikrem.

Veiprosjekt i Elverum

Stikningsleder i AF Gruppen, Mats Nyland, har siden starten av mai lånt produktet hos Cramo. Han opplyser at Trimble GPS til vals har vært brukt til forberedende arbeid på riksvei 3/25 mellom Ommangsvollen og Grundset i Elverum. Nyland legger til at produktet fungerer godt og er tidsbesparende.

– Den er veldig brukervennlig og enkelt, og vi sparer tid fordi personen som sitter i valsen ser at arbeidet er ferdig uten at vi trenger å være der og følge med, sier Nyland.

–Produktet gjør også at vi slipper unna mye ekstraarbeid fordi det er så lett å hente ut akkurat den informasjonen vi trenger. Nå får vi dette opp som et fargekart på PC-en hos oss og kan enkelt hente ut rapporter etter kundens ønske, avslutter stikningslederen.