Hjullasteren for fossilfrie prosjekt

Hjullasteren for fossilfrie prosjekt

Den nye hel-elektriske Kramer 5055e er laget for dem som tenker på miljøet. Med ny teknologi bidrar nykommeren med null utslipp.

Kramer 5055e er en støysvak hjullaster som egner seg godt til sensitive områder og nattarbeid. Den har en driftstid på fem timer og en løftekapasitet på inntil 2,5 tonn, og er økonomisk i drift ved at den har rundt fire ganger lavere kost per driftstime. Hjullasteren har ingen avgasser og kan operere utslippsfritt innendørs.

Produktleder i Cramo, Anders Hovind, forteller at hjullasteren er et helt nytt produkt hos Cramo.

- Vi er i et grønt skifte og Cramo ønsker å være ledende på markedet i Norge. Vi satser derfor på innovative og full-elektriske produkter. Vi ønsker nullutslipp på byggeplassen og vi har mange prosjekter som satser mot å være fossilfrie byggeplasser. Denne hjullasteren er optimal for det behovet. Den er full-elektrisk akkurat som en vanlig elbil som lades opp, sier Hovind.

Kramer 5055e er en full-elektrisk 4-hjulsstyrt hjullaster med stor kapasitet og null utslipp. Foto: H&H Maskin AS

Ingen bråk og dieselsøl

Anleggsleder i Ove Skår AS, Henning Nordlien, benyttet seg av den full-elektriske hjullasteren fra Cramo i over to måneder under byggingen av Nye Kripos på Bryn.

– Det var et helt fantastisk produkt. Det var ingen bråk, ingen dieselfylling og ingen søl av diesel eller olje på byggeplassen. Det er en veldig sterk hjullaster som er enkel å lade og problemfri i bruk. Den er liten og hendig å ha på byggeplassen. Det er ikke alle hjullastere du kan kjøre innendørs, og når du har BREEAM på prosjektet så er dette et godt produkt å bruke, sier Nordlien.