Bygger omsorgsboliger i massivtre

Tronrud Mjøsbygg er i gang med bygging av 47 omsorgsleiligheter i Lillehammer. Hele leilighetsbygget skal reises i massivtre.

I Fåberggata 152 i Lillehammer sentrum jobbes det nå med å sette opp 47 omsorgsleiligheter samt tilbygg for å møte det økende eldreboligbehovet i kommunen. Bygget skal etter plan stå klar våren 2018. Prosjektet i Fåberggata er imidlertid ikke som de fleste andre byggeprosjektene i Norge for tiden: Omsorgsbygget skal nemlig oppføres i massivtre.

– Politikerne i Lillehammer kommune hadde et ønske om at de nye omsorgsleilighetene skulle bygges i massivtre. Oppland er jo et skogfylke, så det faller vel helt naturlig. Til nå har denne byggemetoden vært ganske sjelden, men jeg tror dette er i ferd med å endre seg, forteller prosjektleder hos entreprenør Tronrud Mjøsbygg, Børge Taraldsen.

Fåberggata 152

Erstatter metall og betong

Massivtreelementer, i dette tilfellet laget av senvokst gran, kan brukes som bærende elementer i gulv, vegger og tak. Hele bæresystemet kan bygges opp av massivtreelementer, eller kombineres med andre materialer og konstruksjonstyper. I Fåberggata vil innervegg mellom leilighet og korridor, samt yttervegg som har bæring, ha massivtreelementer. Det betyr i praksis at bruken av betong og metall kan reduseres kraftig, noe som igjen betyr lavere miljøutslipp. En annen fordel er lavere vekt i forhold til betongelementer, noe som gir positive effekter på andre bærende bygningsdeler og fundamenter.

Bekledningen på byggene, som blir ubrennbar trekledning, er behandlingsfri og vil derfor få en grå fremtoning med tiden.

Cramo leverer

Selger og prosjektansvarlig i Cramo Lillehammer, Ivar Jordbruen, mener prosjektet i Fåberggata 152 er unikt og interessant.

– Du finner ikke mange av denne typen byggeprosjekter i Norge i dag. Ikke bare er det mer miljøvennlig enn andre, det gir også utslag på designen, sier Jordbruen.

– Så langt er Cramo involvert med utleie av brakkerigg og utstyr for betongstøp, men prosjektet vil trenge mer utstyr som blant annet lifter og byggvarme. Vi ser frem imot å følge dette unike byggeprosjektet fremover, sier Jordbruen.

For mer informasjon om massivtre, se www.treteknisk.no, www.trefokus.no