TV-aksjonen valgte Coop

Coop og NRKs TV-aksjon 2010 til inntekt for Flyktninghjelpen har inngått samarbeidavtale om rekruttering av bøssebærere og innsamling i butikk. De som ikke er hjemme når bøssebærerne ringer på søndag 24. oktober skal nå få sjansen til å gi når de handler i Coops butikker de to påfølgende ukene.

NRKs årlige TV-aksjon er verdens største innsamlingsaksjon målt i innsamlede kroner per hode og antall deltakere. Coop er Norges nest største dagligvareaktør med rundt 1.000 butikker over hele landet. For Coop er TV-aksjonen en samarbeidspartner som passer godt til virksomhetens egenart og verdier. TV-aksjonen omtales gjerne som nasjonens store dugnad, og Coop som medlemseid virksomhet passer således meget godt inn. I tillegg til innsamling i butikk vil Coop også i uken før TV-aksjonen bidra til å øke oppmerksomheten rundt aksjonen. Coop med sin lokale organisasjon og over 20.000 ansatte skal også bidra med rekrutteringen av de rundt 100.000 bøssebærerne som er i sving over hele landet 24. oktober når aksjonen går av stabelen.

- Vi har store forventninger til samarbeidet, og håper på denne måten å nå enda flere nordmenn enn det vi tidligere har gjort, sier Christine Svanæs, leder for TV-aksjonen.

- Vi har drevet innsamling på denne måten tidligere også, men aldri med den oppmerksomheten på forhånd som det TV-aksjonen har. Derfor forventer vi nå å slå alle tidligere innsamlingsrekorder som har vært gjort i butikk, sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i Coop Norge.

På flukt fra krig

Flyktninghjelpen skal bruke midlene fra årets TV-aksjon på de som har alle odds mot seg. I dag befinner om lag 43 millioner mennesker seg på flukt på grunn av krig og konflikt. De trenger hjelp og beskyttelse.

- Vi skal bruke pengene fra TV-aksjonen på mat og husly, drift av flyktningleirer, utdanning og juridisk bistand, sier Elisabeth Rasmusson, generalsekretær i Flyktninghjelpen.

• Detaljhandel

• på flukt fra krig
  • flyktninghjelpen

Coop er Norges eneste medlemseide dagligvarekjede som drives av 129 samvirkelag. Bak disse står rundt 1,2 millioner medlemmer. Coop driver detaljhandel, eiendoms- og industrivirksomhet. Samvirkelagene er organisert i fellesorganisasjonen Coop Norge SA. Coop Norge Handel AS er et datterselskap av Coop Norge SA. og driver foruten egen industri grossist-, logistikk- og kjedevirksomhet både på dagligvarer og en rekke faghandelsområder som bygg, tekstil, sport og elektro. Datterselskapet Coop Norge Eiendom AS driver kjøp, salg, utvikling og forvaltning av eiendom. Coop driver i dag rundt 870 dagligvarebutikker innenfor egne kjedekonsepter i tillegg en del kjedeløse. Coop driver også rundt 20 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler i ulike bransjer. Til sammen har Coop cirka 1.200 butikker over hele landet.

Coop støtter TV-aksjonen med 1,5 millioner kroner

For tredje år på rad har Coop et nært og omfattende samarbeid med TV-aksjonen. Coop bidrar i år med mer enn 1,5 millioner kroner til Amnesty International, og Coop-ansatte over hele landet er engasjert i innsamlingsarbeidet.