Svenske Coop innefører gradert kjøpeutbytte

Fra og med i dag av får svenske Coop-medlemmer muligheten til å få inntil fem prosent kjøpeutbytte på alt de handler. Samtidig avvikles det tidligere premieprogrammet knyttet til svensk Coops medlemskort, MedMera.

Det er modellen med gradert kjøpeutbytte som svensk kooperasjon nå tar i bruk. Høyeste prosentsats er fem, men ingen får mindre enn én prosent. Modellen går ut på at jo mer en handler, desto høyere prosentsats oppnår en.
For å få fem prosent i kjøpeutbytte må en handle for minst 4.000 kroner i måneden samt betale med medlemskortet sitt. I den nye ordningen får Coop-medlemmene også én prosent i medlemsrabatt ved kjøpe hos en rekke av Coops samarbeidspartnere og en halv prosent dersom en betaler med medlems- og betalingskortet MedMera Visa i alle ikke Coop-butikker i hele verden.

• kf
  • kooperativa förbundet
  • kjøpeutbytte
  • medlemmer
  • medlem

Coop styrker medlemsprogrammet

Coop stryker medlemsfordelene med lanseringen av nytt medlems- og betalingskort som gir to prosent medlemsbonus på all handel i Coop i tillegg til Coops eget kjøpeutbytte.

Tilfredsstillende utvikling i Coop

Coop leverer et tilfredsstillende resultat på nær en milliard kroner for 2009. Overskuddet fordeler seg med 131 millioner kroner før skatt på samvirkelagenes fellesorganisasjon Coop Norge SA konsern, mens de 130 samvirkelagene som driver Coop-butikkene til sammen fikk et resultat på rundt 820 millioner kroner før skatt.

Rekordstort kjøpeutbytte til Coops eiere

2009 ble nok et rekordår for Coops medlemmer om en legger størrelsen på kjøpeutbyttet til grunn. Sammen med rabatter fra samarbeidspartnere havner hele 669 millioner kroner på medlemmenes kontoer i disse dager.