Clarios presenterer VARTA® Automotives innovasjoner på Automechanika 2024

Clarios presenterer VARTA® Automotives innovasjoner på Automechanika 2024

Clarios, som er verdensledende innen avanserte teknologi for lavspenningsbatterier, vil presentere siste nytt fra VARTA®-merket på Automechanika 2024, den ledende internasjonale messen for bilservicebransjen. Messen, som går av stabelen i Frankfurt 10.–14. september 2024, er en ideell plattform når VARTA® skal presentere banebrytende produkt- og serviceløsninger som oppfyller de stadig nye kravene på ettermarkedet for biler. Besøkende finner VARTA® i hall 4.1, stand E10.

Leder an på markedet for biler og tunge kjøretøy

På Automechanika vil VARTA® fokusere på den pågående overgangen til elektriske kjøretøy. Selskapet tilbyr løsninger for alle typer elektriske kjøretøy, men dekker samtidig behovene til kjøretøy med forbrenningsmotorer, som fortsatt spiller en viktig rolle på markedet. De ulike typene kjøretøy på markedet skaper behov for et bredt spekter av batteriteknologi for å oppfylle stadig nye krav. Fremfor alt medfører den økte bruken av elbiler et konstant behov for pålitelige 12-volts batterier. Samtidig øker etterspørselen etter avansert batteriteknologi, for eksempel AGM-batterier (Absorbent Glass Mat) og EFB-batterier (Enhanced Flooded Batteries), ettersom start/stopp-systemer blir stadig vanligere i kjøretøy.

I segmentet for tunge kjøretøy går trenden tydelig i retning av avanserte elektriske systemer, der det må sikres at funksjoner som belysning, bremser, styring og systemer i førerhuset fungerer som de skal, selv ved avbrudd i høyspenningssystemet. Den økende kompleksiteten i disse systemene, inkludert integrering av batterisensorer, krever innovativ batteriteknologi som kan oppfylle de økte kravene.

Som svar på disse trendene på ettermarkedet for både biler og tunge kjøretøy vil VARTA® på Automechanika presentere sin innovative portefølje. Den er utformet for at det uavhengige ettermarkedet skal være konkurransedyktig og forberedt på siste nytt innen bilteknologi fra originalprodusentene.

Nye horisonter på fritidsfronten

VARTA® utforsker også nye muligheter på fritidsmarkedet. Her går trenden stadig mer i retning av energikrevende campingvogn- og båtliv. Antall nyregistrerte bobiler har for eksempel økt med 13 % i perioden 2017–2021.* På Automechanika vil selskapet presentere en ny premium-portefølje med batterier. Den er spesielt utformet for dypsyklus-teknologi og fritidssektorens store energibehov.

Fremtidsutsikter på IAA Transportation 2024

Etter Automechanika vil Clarios delta på IAA Transportation 2024 i Hannover 17.–22. september 2024. På stand D59 vil vi presentere løsninger fra VARTA® og Clarios for dagens og morgendagens nyttekjøretøy. Løsningene omfatter avansert kjemi som litiumion-, natriumion- og AGM-batteriteknologi samt hvordan datadrevet batterianalyse kan endre virksomheten vår i sanntid.

Obs! VARTA® er et registrert varemerke for Clarios.

Kilde: *CIVD Annual Report 2021_2022, ECF Car Park 2020: https://www.civd.de/en/artikel/monthly-registrations/

Om Clarios: Clarios er en verdensledende leverandør av avansert teknologi for lavspenningsbatterier som brukes til mobilitet. Vi driver utviklingen fremover gjennom stadig smartere løsninger for de fleste typer kjøretøy. Med ca. 18 000 ansatte i mer enn 100 land tilbyr vi våre ettermarkeds- og OEM-partnere omfattende ekspertise samt pålitelighet, sikkerhet og komfort for daglig bruk. Vi er miljøbevisste og jobber målrettet for bærekraft ved å fremme og anbefale beste praksis for bærekraft i hele bransjen. Clarios er opptatt av bærekraft og driftseffektivitet. Vi har forpliktet oss til å sikre at 100 % av produktene vi selger, er resirkulerbare. Clarios er et porteføljeselskap i Brookfield.

Om VARTA: VARTA®-batterier er drivkraften bak innovasjoner som start-stopp-motorer. De vil pålitelig starte en kjøretøysmotor igjen og igjen, og effektivt bidra til å maksimere kjøretøyets ytelse. VARTA-merket har en historie som går mer enn 125 år tilbake. VARTA-batterier er fabrikkmontert av store bilprodusenter og klarert av sjåfører globalt.

Christian Rosenkranz, Clarios vice president, sustainability and corporate affairs EMEA

Clarios og varemerket VARTA® vinner pris for sirkulær økonomi i «World Sustainability Awards» - anerkjennes som ledende innen batterigjenvinning

Clarios, produsenten bak VARTA-merket, er vinneren av Circular Economy Award i World Sustainability Awards 2023. Som den globale lederen innen lavspennings-batteriteknologi, som er essensielt for fremtidens transport, var Clarios ett av 15 selskaper nominert til prisen og det eneste bilfirmaet som nådde den endelige evalueringsrunden.