Rekordhøy våpeneksport til Qatar: - Skummel utvikling

Rekordhøy våpeneksport til Qatar: - Skummel utvikling

Torsdag 20. oktober debatteres norsk våpeneksport i Stortinget. Ungdomsorganisasjonen Changemaker har i forbindelse med fremleggelsen av eksportkontrollmeldingen for 2021, reagert kraftig på den store økningen av våpeneksport til Qatar.

Norge eksporterte forsvarsmateriell for til sammen 924 millioner kroner til Qatar i 2021. A-materiell, altså varer som alene kan drepe utgjorde over 85% av salget, og Norge solgte varer i kategorien “bomber, torpedoer, raketter, missiler og eksplosiver samt tilhørende komponenter” for hele 498 millioner kroner.

Leder av Changemaker, Naja Amanda Lynge Møretrø, mener Norges våpensalg til Qatar, kan svekke Norges rolle som fredsnasjon.

- Vi syns det er en skummel utvikling at fredsnasjonen Norge selger våpen til et diktatur som Qatar. I opptakten til fotball-VM, har det kommet tydelig frem grove menneskerettighetsbrudd, der tusenvis av migrantarbeidere har dødd. Befolkningen har ikke ytringsfrihet eller politiske rettigheter, kvinner blir kraftig diskriminert og det er ikke lov å være homofil.

- Dette er ikke et land vi ønsker å støtte militært, sier leder i Changemaker, Naja Amanda Lynge Møretrø.Det sender tvetydige signaler at Norge på den ene siden kritiserer regimet for de groveste menneskerettighetsbrudd, og på den andre siden forer det samme regimet med våpen. Det svekker vår troverdighet som fredsnasjon og menneskerettighetsforkjemper i verden, og er et stort paradoks, understreker Møretrø.

Stortinget har gjennom internasjonale avtaler og eget eksportregelverk og forskrifter, retningslinjer for hvilke land og områder Norge kan selge våpen til. I stortingsvedtaket fra 1959 står det blant annet at det skal gjøres “omhyggelige vurderinger av utenriks- og innenrikspolitiske forhold i vedkommende område”, og i en presisering fra 1997 står det at vurderingen innebærer “demokratiske rettigheter og respekt for grunnleggende menneskerettigheter».

-Menneskerettighetssituasjonen i Qatar burde være mer enn nok grunn til å avslå salg. Dette kan gjøres ut fra det nåværende regelverket. Jeg håper at Stortinget påpeker viktigheten av hvordan norsk våpenpolitikk henger sammen med Norges rolle i verden, og at vi står fast på prinsippene om at vi ikke vil ha norske våpen i krig, eller i land der det skjer grove menneskerettighetsbrudd, fastslår Møretrø.

- Vi burde stille oss spørsmålet - syns vi det er greit at vi gjør norsk våpeneksport mer og mer avhengig av salg til autoritære regimer? Vi mener at svaret på det er klart og klinkende nei, sier Møretrø.