Foto: PATCHBOX

Blog post -

Nyttig å vite: Nettverk- og serverrack installasjon

1. Tenk fremover - fremtidssikring

Forventet vekst i et selskap og fremtidige krav er uten tvil nøkkelen. Å bruke litt mer penger i dag for å ha fleksibilitet til å kunne møte fremtidige krav, vil spare deg for tid og penger på sikt. For eksempel kan et veggmontert skap være tilstrekkelig i dag, men vil måtte byttes ut med et rackskap i full størrelse i fremtiden, noe som vil resultere i driftstider og kostnader som er større enn å kjøpe et rack i full størrelse.

2. Bestemme riktig rom

Å velge riktig rom i en bygning er avgjørende. Viktigst er at rommet skal være så sikkert som mulig. Rom i sentrum av en bygning er ofte ideelle siden de ikke har vinduer. Også er det viktig å tenke på at kablene som går gjennom bygningen skal være så korte som mulig.

3. Bestemme riktig rack-type

Du må vurdere; størrelse og mengde hardware som skal installeres for å sikre tilstrekkelig luftventilasjon. I hovedsak er det to typer rack; veggmonterte og gulvstående. Vær oppmerksom på at rackskap som er spesielt designet for å være fylt med servere (serverskap), vanligvis ikke gir tilstrekkelige løsninger for kabeladministrasjon og ruting som kreves i et nettverksskap. Se vårt utvalg av rackskap her.

4. Ventilasjon og kjøling

Å holde hardware kjølige, spesielt datautstyr, er nøkkelen til ytelse og pålitelighet. Derfor er det viktig å unngå ytre påvirkninger som direkte sollys, men også like viktig er indre påvirkninger som patchkabler som blokkerer luftventilasjonen. For eksempel bruker flate eller slim patchkabler mye mindre plass, og derav er det også bedre rom for god ventilasjon som forlenger maskinvarens levetid. Se våre slimkabler her og flatkabler her.

5. Velge PDU (Power Distribution Unit)

Når du installerer hardware i et rackskap, trenger du ofte strømfordelingsenheter (PDU) for å levere strøm til komponenter i skapet. Det er viktig å finne en PDU som passer for dine spesifikke strømbehov. Se vårt utvalg av strømskinner her.

6. Merking av kablene

Denne oppgaven må aldri undervurderes, ettersom dårlig kabeladministrasjon veldig raskt kan føre til at feil patchkabler blir koblet ut og derfor forårsakes ofte nedgang i driftstider, samt det blir vanskeligere å finne problemet. Forsikre deg om at hvert patchpanel og kabeler er tydelig identifiserbare med en etikett. Velg en merkeløsning som ikke vil falle av etter en stund, eller som blir uleselig. Bruk for eksempel ikke termisk papir. Se produkt her.

7. Organiser kablene dine

Det er fort gjort at nettverk-og serverskapet ditt blir rotete og uorganisert. Sammenkobling av overflødige kabler, er hovedårsaken til intern kabelskade og økende vedlikeholdskostnader, samt forverring av installert hardware på grunn av maskinens overoppheting. Å organisere kabler er hva PATCHBOX gjør best! PATCHBOX gir deg den nøyaktige lengden på den nødvendige patchledningen, og du har deretter mulighet for å trekke overflødig kabel tilbake dersom nødvendig. På denne måten kan du holde nettverk- og serverskapet organisert til enhver tid. Se vårt utvalg av PATCHBOX her.

8. Benytt hjelpende verktøy

Både Setup.exe og /Dev/mount er smarte verktøy som bidrar til å redusere installasjonstiden betraktelig. /Dev/mount er et verktøy som klipses fast i rackprofilen på hver side av racket. Når klipset fast, stikker det ut to bolter der du kan tre på 1U utstyr, som du så fester med medfølgende muttere. Setup.exe er et produkt du fester i et av hullene i rackprofilen på hver side av racket, og som danner en vinkel som peker enten inn eller ut av racket. Vinkelen fungerer som en hylle dersom den peker inn i racket, der man kan hvile tungt utstyr under montering. Om vinkelen peker ut av racket, kan du bruke den som hylle for laptopen mens du konfigurerer servere og switcher onsite. Se produktene her.

Press contact CMO - Sales & Marketing Manager CBK Group + 47 41 42 69 26 LinkedIn

Related events