Her er høstens bøker fra Cappelen Damm

Her er høstens bøker fra Cappelen Damm

I Cappelen Damms katalog over høstens bøker finner du over 250 titler.
Du kan bla i den digitale katalogen her:

Høstens bøker 2023 - Cappelen Damm by Cappelen Damm AS - Issuu

Årets bokhøst byr på nye romaner fra noen av våre aller største skjønnlitterære forfattere, som Vigdis Hjorth, Karin Fossum, Erlend Loe og Lars Saabye Christensen.

I september fyller Lars Saabye Christensen 70 år, og som seg hør og bør markeres det med ikke mindre enn tre bokutgivelser: Én samtalebok, én samling av sangtekster – og selvfølgelig: En helt ny roman. I høst markerer i tillegg Erlend Loe 30 år som en av Norges mest folkekjære forfattere, med en ny roman i umiskjennelig loesk stil. Drømmenes sykkelregister handler om Solveig som får en sykkel stjålet i en drøm og oppdager at forsikringen ikke gjelder for sykler som stjeles i drømme. I år er det også 30 år siden Ingvar Ambjørnsens roman Utsikt til paradiset utkom. I en anledning utgir Cappelen Damm Kjære Elling, et festskrift til Elling med bidrag fra blant annet Tore Renberg, Mimir Kristjansson, Vigdis Hjorth, Per Christian Ellefsen, Helene Flood, Sunniva M. Roligheten, Lars Saabye Christensen, Kjersti Halvorsen med flere.

De nye litterære stemmene har en sterk plass hos Cappelen Damm.
I 2023 har forlaget utgitt hele ni skjønnlitterære debutanter for voksne,
og fire av disse er å finne på høstens liste. Du kan lese mer om alle årets debutanter her: https://cappelendamm.no/boker/skjonnlitteratur/debutanter-2023

Samtidig byr Cappelen Damm på over femti nye bøker på sakprosafeltet. Blant disse finner vi Nadia Ansars Min skam En historie om forventninger og løsrivelse. I ektemann Abid Rajas bestselgende bok Min skyld var hun det forbudte blikket på t-banevognen, kjæresten forkledd i burka, bruden han fryktet aldri ville komme - og kvinnen som gråt på bryllupsnatten. Men Nadias stemme manglet. Med boken Min skam ønsker hun nå å bruke sin personlige og faglige stemme til å fortelle historien om den flinke minoritetsjentas kamp for å få lov til å være seg selv.

Else Kåss Furuseth står, sammen med Kine Jeanette Solberg, for årets kanskje morsomste sakprosabok: Jeg burde kanskje sagt nei er en fortelling om hva det fører med seg å være et uhelbredelig ja-menneske. Tredje bind i Thorbjørn Jaglands memoarer ventes i høst. Og teknologi- og samfunnsinteresserte vil kunne glede og/eller ergre seg over Walter Isaacsons autoriserte biografi om fenomenet Elon Musk. Forfatter og journalist Kjetil Østli har tilbragt mye tid med Kronprins Haakon for å lage et nærbilde av ham i bokform. Den rikt illustrerte boken utgis i høst.

For de yngste leserne kommer det i høst nye bøker i flere av de aller mest populære seriene fra det siste året: Bukkene Bruse, Musse og Helium og Harry Potter – mens universet til Eurovision-favorittene Subwoolfer blir tegneserie. Cappelen Damm utgir også flere Emil-fortellingen i ny oversettelse i anledning 60-årsjubileet til Astrid Lindgrens Emil fra Lønneberget. Side om side med de kjente forfatternavnene finner man i høst hele seks debutanter blant Cappelen Damms barne- og ungdomsbokforfattere.

Høstens barnebokliste tar i tillegg mål av seg å levere god, nyskrevet sakprosa i øyenhøyde med leseren. Blant disse er Hvorfor spiser vi ikke bananskall og andre ting du lurer på om mat av Emilie Nereng, Må vi slutte med olje? En bok om alt det bra og alt det dårlige med olje og gass av Anne Karin Sæther, og Nattafortellinger for rebelske jenter som gir oss historiene om 100 jenter som forandret verden.

Julia Kleppestø Selbekk

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig barne- og ungdomsbøker 41208500