Cappelen Damm lanserer bokhandel på lesebrett

Som første norske forlag lanserer Cappelen Damm, gjennom Digetalbok.no, bokhandel på lesebrett. Med ett klikk kan man handle bøker rett fra brettet, i løpet av 60 sekunder vil boken være lastet ned og klar for lesing. Torgrim Eggens bestselgerroman Trynefaktoren er gratistilbud i lanseringsperioden.

Med denne nyvinningen har vi laget en løsning som mange e-boklesere har etterspurt og som vil bidra til at flere nå vil ta i bruk e-bokteknologien, sier direktør Øisten Wahl. Amazon har vært tilnærmet alene om en slik løsning så langt og primært for engelskspråklige bøker, men nå kan norske boklesere få det samme for både norske og engelske bøker.

Foreløpig er løsningen lagt ut på et kvalitetsbrett som vil koste 1899 kroner. Brettet har Wi-Fi (trådløst nettverk), touchskjerm og kapasitet for nærmere 2000 bøker, med utvidet minne inntil 8000 bøker om man skulle ha behov for det. Nedlastede bøker vil også være tilgjengelig på kundens PC og gir gjennom det et sikkert bokarkiv.

Cappelen Damm ved Digitalbok.no tar på denne måten en ny og klar ledelse i det norske e-bokmarkedet. Butikken har i dag vel 500 norske titler tilgjengelig og 58 000 engelske. Når bokdatabasen åpner 1. april, vil flere norske bøker være tilgjengelig på Digitalbok.no.

I lanseringsperioden vil Cappelen Damm i samarbeid med forfatteren Torgrim Eggen gi romanen Trynefaktoren til alle som registrerer seg på Digitalbok.no. Boken vakte begeistring da den kom ut første gang med sin velopplagte og rammende satire over det norske politiske miljøet.

En stor attraksjon for engelsk- eller franskspråklige lesere er de enorme mengdene klassikere som fins å laste ned gratis, sier Torgrim Eggen. På norsk har vi praktisk talt ingenting, og det er synd. Et lesebrett er en investering, tross alt.

Kontaktperson i forlaget: Øisten Wahl, tel 21617325,  930 33 659

Ingunn Lindborg, ingunn.lindborg@cappelendamm.no, 90050247