Elevene ved Alsvåg skole er sporty og veldig glade i naturen, så de stilte opp uten å nøle, da de ble utfordret til å være med på et miljøprosjekt.

Stilte opp uten å nøle

9. klasse ved Alsvåg Skole i Øksnes kommune ble utfordret til å være med på et miljøprosjekt. De sporty elevene stilte opp uten å nøle.

Calanus Helse har alltid vært opptatt av miljøet, og denne sommeren ble 9. klasse ved Alsvåg Skole i Øksnes kommune utfordret til å være med på et miljøprosjekt.

Målet med prosjektet er å inkludere og gjøre ungdommene oppmerksomme på søppelproblematikken, og kanskje spesielt plastproblematikken i havet som vi står ovenfor i dag.

- Ungdommene er fremtiden vår og kanskje blir de inspirert av dette til å lære mer og jobbe for et rent hav og et søppelfritt miljø når de blir voksne, sier daglig leder i Calanus Helse, Henrik Rødsand.

- Videre håper vi de kan være med å påvirke lokalpolitikerne til å bidra i kampen mot søppel i naturen vår.

Prosjektet er 3-delt. Elevene rydder utvalgte strender i sitt nærmiljø gjennom et år. De rapporterer hva og hvor mye som kommer inn til land. Til slutt samler de rapportene og fremfører dette for kommunestyret.

Elevene er sporty og veldig glade i naturen, så de stilte opp uten å nøle. De utfordrer også andre skoleklasser til å gjøre lignende.

- Som takk for innsatsen sponser Calanus Helse skoleklassen med midler til neste års klassetur med Hvite Busser til Polen. Det er en flott gjeng med ungdommer vi blir bedre kjent med, sier Rødsand.

Elevene og kontaktlærer Inger-Lise Haukø Johansen har så langt gjennomført to strandryddinger og forteller om ufattelig mye søppel som måtte bæres langt. Men ungdommene jobbet som helter til tross for at de ble både våte og kalde.

- Ungdommene har gjort en formidabel jobb. En jobb vi så var helt nødvendig. Det dukket opp mye rart. Alt fra gamle plastdunker, ødelagte kryssfinerplater, store blåser, plastikk, knuste frokosttallerkener, bildekk, metall og gamle brusflasker som lenge har prydet den vakre fjæra. Men heldigvis, nå er søpla godt forvart i søppelsekker. Nå kan vi ta ferie med god samvittighet, sier Haukø Johansen.

Se video hvor elevene forteller om prosjektet: https://www.youtube.com/watch?v=5F97_Sl-j38

Calanus Helse AS er et heleid datterselskap av Calanus AS og er landsdekkende leverandør av kosttilskuddet Calanus Oil.

Oljen er produsert av råstoff som er høstet utenfor kysten av Nord-Norge. Oljen sin opprinnelse er fra hoppekrepsen Calanus finmarchicus.

Selskapet er lokalisert på Sortland med administrasjon, kundesenter og pakkeavdeling. Vi har en tett tilknytning til morselskapet Calanus AS, med blant annet felles FOU-avdeling.