Storslått åpning av ny bakgård i Breigata!

Storslått åpning av ny bakgård i Breigata!

I Breigata på Grønland deler Grønland seniorsenter, Breigata barnehage og beboere i Breigata 3-5-7 og 9 samme bakgård. Onsdag 29. september gikk åpningsfesten av stabelen for å feire den nye bakgården. Uterommet har gått gjennom en omfattende oppussing som del av Områdeløft Grønland og Tøyen.

- Denne dagen har vi alle ventet lenge på, og nå er den endelig her! Jeg vil starte med å takke alle som har bidratt til at dette har blitt en realitet. De som ikke tror på demokrati og medvirkning, får spisse ørene og følge med, sa konferansier og pådriver Mai Vo.

- Dette prosjektet viser at det nytter å engasjere seg i eget nabolag.

Beboer og ildsjel Mai Vo på åpningsfesten. Foto: Simon Steinsvik

Oppgraderingen av bakgården er et unikt prosjekt. Bakgården ligger på offentlig grunn, og eies dermed av kommunen. Da prosjektet 'Oppgradering av uterom i barnehager' ble igangsatt av Bydel Gamle Oslo, ble Breigata valgt ut som én av de fem barnehagene som skal få en oppgradering. Beboer og ildsjel Mai Vo tok kontakt med Bydel og lokalpolitikere med ønske om finansiering til å oppgradere bakgården. Det ble da bestemt at hele bakgården skulle oppgraderes, ikke bare barnehagens uteområde.

Dekorasjoner, matservering og god stemning på åpningsfeiringen. Foto: Simon Steinsvik

- Ofte når man snakker om Områdeløft og Innbyggerinvolvering så kan det bli abstrakte begrep. Dette er et eksempel på hva man kan få til i praksis med samarbeid på tvers, sier byrådssekretær i Byrådsavdeling for byutvikling Rasmus Reinvang.

Byrådssekretær Rasmus Reinvang. Foto: Simon Steinsvik

Byrådssekretær i Byrådsavdeling for næring og eierskap Vegar Andersen var også med på åpningen.
- Dette er en gledens dag. Gratulerer og takk til alle dere som har stått på for å få dette til, sa han til de fremmøtte.

Byrådssekretær Vegar Andersen. Foto: Simon Steinsvik

Medvirkning til hvordan uterommet skulle se ut, ble gjennomført våren 2020.
På grunn av Koronapandemien ble dette gjort digitalt, og det ble sendt ut spørreundersøkelser til alle beboere og brukere av bakgården. Områdeløft Grønland og Tøyen sto for medvirkningen, i samarbeid med Leva Urban Design. Landskapsarkitekt Grindaker har designet uterommet i henhold til innspill fra medvirkningen.

Den nye og fine bakgården i Breigata!

Bydel Gamle Oslo og Oslobygg (tidligere Omsorgsbygg) har arbeidet sammen i prosjektet om å oppgradere den felles bakgården i Breigata.

- For oss i Oslobygg er det lite som er hyggeligere enn å sette i stand steder hvor barn i alle aldre kan leke og ha det gøy. Her i Breigata har vi fått på plass nye lekeapparater og sandkasser, så her kommer det til å være liv og røre dagen lang, sa direktør for eiendomsdivisjonen i Oslobygg, Bente Bømark Hanssen i sin tale på åpningsfesten.

Direktør i Oslobygg, Bente Bømark Hanssen. Foto: Simon Steinsvik

Ann-Karin Gregersen, leder i Breigata barnehage forteller at de har gledet seg til et bedre, mykere underlag som gir mulighet for variert lek og fysisk aktivitet.

- Nå ser vi frem til felles aktiviteter, Luciatog i bakgården for eksempel. En julelystenning med juletre, gløgg og pepperkaker hadde også vært koselig!

Seniorsenteret har vært opptatt av mer belysning, behagelige sitteplasser og en ny port. Ønsket er at små og store kan bruke bakgården og føle seg trygg.

Store og små var med på feiringen. Foto: Simon Steinsvik

- Som beboer, og en av initiativtakerne til oppgradering og lukkingen av bakgården, håper jeg at dette blir en bakgård som kan bidra til et godt bomiljø for alle, og at vi får til et tettere naboskap, og eierskap til uteplassen vår. Drømmen er at folk skal bli bedre kjent, på tvers av generasjoner, bakgrunn og land, og at vi tar tilbake denne plassen til positive aktiviteter som denne festen i dag, sa Mai Vo fra talerstolen.

Oppgraderingen ble igangsatt våren 2021, og i sommer begynte arbeidet med å sette sammen en bomiljøgruppe. For selv om det fysiske i bakgården straks sto klart, gjensto noe viktig – nemlig å ta bakgården tilbake. Planen er at den skal fylles med liv og aktivitet hele året. I bomiljøgruppa er det representanter fra seniorsenteret, barnehagen, beboere og styremedlemmer fra Breigata 3-5-7 og beboere fra Breigata 9.

Stort oppmøte i alle aldre på åpningsfesten. Foto: Simon Steinsvik

- Før var bakgården oppdelt i soner, vi hadde ikke noe felles areal. Dette prosjektet har gjort at vi har blitt kjent med alle aktørene i gården, forteller styreleder i sameiet Susanne Hovda.

- Jeg er kjempefornøyd med resultatet. Nå gleder vi oss til å bruke gården og ha en arena der vi kan bli kjent. Så er det opp til oss å følge opp med ideer.

I et hjørne i bakgården er det hengt opp en stor plakat. Ideer og innspill til aktiviteter og bruk av bakgården har strømt inn.

Susanne Hovda og Ane Røst Klausen i styret foran idémyldringsplakaten. Foto: Simon Steinsvik

- Bomiljøgruppen skal planlegge en del samlinger, blant annet en mat festival og feiringer i løpet av året. Vi håper at mange kommer til å bruke bakgården, ta vare på området og oppleve økt trygghetsfølelse, sier Ane Røst Klausen, medlem i styret og bomiljøgruppen.

- Grønland har sine utfordringer og sin sjarm. De som velger å bo her har lyst til å bidra til fellesskapet.

Bydel Gamle Oslo skal oppgradere uteområder knyttet til fem ulike barnehager på Grønland og Tøyen i løpet av 2020 og 2021. Breigata er første barnehage

- Det her er noe som vi i fellesskap kan være stolte over, både de som bor her og har stått på for at det skulle bli virkelighet, byrådet, vi som har bevilga penger i bydelsutvalget, lokalstyret for områdeløftet og de ansatte i bydelen som har jobbet med det, sier Mats Kvaløy-Bjørbekk, bydelsutvalgsrepresentant for Gamle Oslo Arbeiderparti og leder av byutviklingskomiteen.

Mads Bjørbekk snakker på åpningsfesten. Foto: Simon Steinsvik

- Her hos oss på Grønland fyller bakgårder og de offentlige byrommene mange av de samme funksjonene som kjellerstuer og ekstra rom innendørs andre steder i byen. Derfor er satsing på gode uterom spesielt viktig politikk nettopp her. Noe av det viktigste vi i politikken kan gjøre er å følge opp slike initiativer, støtte opp under de og vise at vi tar det på alvor. Opplevelsen av at det nytter å engasjere seg er vår viktigste kapital.

De andre barnehagene som skal oppgraderes er:

Sommerfryd, Hagegata 29
Lakkegården, Heimdalsgata 19-21
Grønland torg, Hagen, Smalgangen 17
Grønland torg, Tunet, Smalgangen 22

Områdeløft Grønland og Tøyen er en del av Områdesatsingene i Oslo og varer fra 2019-2026.

For mer informasjon:

Ida Ufoma Helgheim Ijeabuonwu