Søk på grønne midler - folket på Tøyen bestemmer!

Søk på grønne midler - folket på Tøyen bestemmer!

Søk støtte til ditt miljørettede prosjekt! Og best av alt: det er ikke noe kjedelig søknadsskriving. Alle søkere presenterer sitt forslag på et avstemmingsarrangement, og Tøyenfolk stemmer over hvem som får støtte!

Folkebudsjettering er vårt navn på deltakende budsjettering. Det betyr at absolutt alle som bor her kan bestemme hvordan offentlige penger skal brukes. Det gjøres gjennom avstemming, idéverksteder eller andre medvirkningsprosesser.

Nå skal det skje på Tøyen som et forsøksprosjekt. Områdeløftets midler skal deles ut på en demokratisk måte etter ønske fra Tøyenrådet. Det er første gangen det skjer i Oslo, og vi er veldig spente på dette!

1. Finn en idé.

Snakk med naboer eller finn din egen idé til et miljørettet prosjekt selv.

Idéverksted den 11. desember kl 18:00 på K1. Vi hjelper de som vil med å utvikle sin idé til å bli enda bedre.

2. Send inn prosjektforslag. Frist: 17. desember!

Send inn tittel, en kort beskrivelse (maks 300 ord), kontaktinformasjon og søknadssum til folkebudsjetttoyen@gmail.com

Presentasjonsverksted den 14. desember kl 18:00 på K1! Vi hjelper de som vil til å lage en superbra presentasjon.

3. Presentasjoner og avstemming.

Alle som søker støtte holder en 5 min muntlig presentasjon, og beboere på Tøyen stemmer på de prosjektene de liker best.

Bli med på en hyggelig kveld med spennende presentasjoner og matservering. Møt gode naboer og bestem sammen hvordan Tøyens grønne midler skal fordeles. 200.000kr skal fordeles mellom grønne nabolags-prosjekter på Tøyen.

Kom og stem på dine favorittprosjekter!

Hvor: Aktivitetshuset K1 Når: 20. desember kl 18:00-20:00

Lurer du på noe? Kontakt folkebudsjetttoyen@gmail.com eller følg @OmraadeloftToyen på Facebook.

Hvem kan søke?

Alle som bor på Tøyen eller vil gjennomføre prosjektet sitt på Tøyen kan søke! 200.000 kr skal fordeles mellom prosjekter på Tøyen. Det er maks 30.000 kr pr prosjekt.

Hva slags prosjekter kan få støtte?

Prosjektene må være rettet mot miljø og bærekraft, og kan handle om mobilitet, energi, biologisk mangfold, uterom, renhold/forsøpling, ombruk/gjenbruk, reparasjon, deling.

Se mer informasjon på Facebook-arrangement

Arrangør: Tøyenrådet, Områdeløft Tøyen, Growlab Oslo

Folkebudsjettering betyr at befolkningen er med og påvirker hvordan deler av det offentliges penger skal brukes, gjennom avstemming, idéverksteder eller andre medvirkningsprosesser. Nå skal det skje på Tøyen som et forsøksprosjekt etter ønske fra Tøyenrådet. Vi har ønsket at utdelingen av Områdeløftets frie midler skal bli mer transparent og være mer i tråd med Tøyenbeboernes erfaringer og behov. Erfaring fra utlandet viser også at deltakende budsjettering har en rekke positive effekter. Disse inkluderer: økt lokalt samhold, økt deltakelse og engasjement, samt økt forståelse blant borgerne om hvordan budsjettprosesser fungerer. Det er første gangen det skjer i Oslo, og vi er veldig spente på dette!