Daglig leder Thomas Lange i Gamle Oslo Frivilligsentral (Foto: Bydel Gamle Oslo)

Gleden er å bidra – hvem skal vi glede i dag!

- En dag fikk jeg besøk av en mann som ønsket å bli drosjesjåfør. Han hadde strøket tre ganger på prøven fordi han slet med språket. Tre frivillige satte i gang et intensivt løp i norskopplæring og han bestod neste prøve – resultatet var jobb og egen inntekt. Historiene er mange, sier Thomas både rørt og stolt.

Det som tidligere startet som Kampen Frivilligsentral flyttet for tre år siden til Grønland og er i dag Gamle Oslo Frivilligsentral. Sentralt på Grønland, i Breigata 9, finner vi daglig leder Thomas Lange. Her disponerer sentralen et lite kontor og et mindre lokale med et minikjøkken. Sentralen var tidligere en stiftelse, men er i dag 100 % eid av Bydel Gamle Oslo.

– Tidligere var nok mesteparten av de frivillige aktivitetene basert på følgetjenester rettet mot eldre, men fokus har nå gradvis endret seg og vi arbeider mye med inkludering og integrering, forteller Thomas.

Unge frivillige

Sentralens oppgave er å legge til rette for frivillig arbeid, sentralen skal gjenspeile hva de frivillige ønsker å bidra med og behovene i bydelen. – Flere unge tar kontakt med oss i dag og ønsker å arbeide som frivillig. Interessen fra de unge har økt etter flyktningstrømmen vi opplevde for noen år tilbake, forteller Thomas. Dette er ressurspersoner som arbeider eller studerer og kan bidra på kveldstid og helger. Dagens unge frivillige er også mer tydelig på hva de ønsker å bidra med. Språkkafeen og leksehjelp er populære aktiviteter hos unge frivillige.

Språkkafe og leksehjelp

I samarbeid med Tøyen bibliotek arrangerer Frivilligsentralen språkkafe hver onsdag, dette har blitt et populært tilbud som aktiviserer nærmere 30 frivillige. Interessen for språkkafeen er så stor at de nå har begynt å henvise til andre språkkafeer.

Sentralen arbeider også tett med SeFi (Senter for flyktningekompetanse og integrering) i bydelen. – Vi har flyktningguider og vi tilbyr en-til-en leksehjelp for voksne, forteller Thomas. Nå som de har fått et ekstra lokale i Breigata, vil de også kunne tilby leksehjelp der.

Språkkafeen på Tøyen ( Foto: Bydel Gamle Oslo)Språkkafeen på Tøyen ( Foto: Bydel Gamle Oslo)

Samarbeider med hjemmetjenesten

– Sentralen er gull, sier Elin Næss som arbeider i hjemmetjenesten Bydel Gamle Oslo. Vi er flere som har direkte kontakt med Thomas når våre brukere har behov for følge, besøks- eller turvenn. Da melder vi behovene direkte til sentralen som sjekker hvem frivillige som kan stille. Thomas kan bekrefte at han har et godt samarbeid med flere i hjemmetjenesten, utfordringen er å ha nok frivillige som kan bidra på dagtid. – Behovet er nok større en det sentralen klarer å dekke, forteller Elin. Det må da være flere pensjonister der ute som ønsker å bidra, skulle gjerne sett at det var flere menn som kunne stille som besøks- og turvenn på dagtid, avslutter hun.

Vafler og Sambusa

– Visste du at vi har laget ni kokebøker, sier Thomas spørrende. Møteplassen Vafler og Sambusa hadde sin opprinnelse på Kampen da flere som bodde i samme borettslag ønsket å bli bedre kjent med hverandre. Men da det ble invitert i til hagefest, var det få som stilte. Dermed ble det satt i gang en møteplass med tema mat, og ja.. det hele startet med vafler og sambusa. Nå 13 år senere er dette fortsatt en månedlig møteplass der man fokuserer på sosialt samhold og temaene spenner fra mattradisjoner til politikk. – Apropo politikk sier Thomas, vi arrangerer også temakvelder og i år setter vi fokus på Stortingsvalget til høsten.

Mennesker sittende rundt et bord på møteplassen Vaffel og Sambusa ( Foto: Bydel Gamle Oslo)Mennesker sittende rundt et bord på møteplassen Vaffel og Sambusa ( Foto: Bydel Gamle Oslo)

Flere aktiviteter og frivillige

I disse dager har jeg en dialog med FRIGO, vi ser på muligheten til å låne kajakker og arrangerer turer for familier i bydelen. I samarbeid med tre andre bydeler arranger vi Elvelangs – her trenger vi mange frivillige og de som har vært med tidligere har hatt det veldig moro.

For å skape flere gode møteplasser trenger vi flere frivillige, vi jakter alltid på nye frivillige som kan bidra på dagtid – ta kontakt med meg, vi har bruk for deg, avslutter Thomas.

Besøk siden til Gamle Oslo Frivillighetssentral.