En annerledes Tøyen-mamma

En annerledes Tøyen-mamma

Tøyenmamma Faridah S. Nabaggala fikk sitt syn på samfunnet snudd opp ned da hun fikk en gutt med sjelden sykdom. Nå arrangerer hun Tøyens viktigste filmfestival, Abloom. Det gjør hun for at alle barn og unge med nedsatt funksjonsevne skal bli verdsatt, sett og hørt.

Faridah S. Nabaggala har bodd på Tøyen i 18 år og alle hennes barn har gått på Tøyen skole. I mange år prøvde hun å ta initiativ til kulturarrangementer. Selv om hun hadde verv i FAU og som driftsstyreleder følte hun at det nyttet lite. Det var ikke noe miljø. Nå er Faridah prisbelønt sosial filmfestivalentreprenør. Fredag 19. mai arrangerte hun for tredje år på rad festivalen Mini-Abloom på Tøyen.

– Min yngste sønn er født med den sjeldne diagnosen Möbius syndrom. Da han begynte i barnehage og skole fikk jeg se en helt annen verden. En verden jeg ikke hadde sett med friske barn. Jeg kjente rett og slett ikke igjen det systemet jeg trodde jeg kjente. Ideen om å skape kulturarrangementer på Tøyen hadde vært der lenge, men å få en sønn som er litt annerledes gjorde meg besluttsom: ”Nå er det nok: Nå skal filmfestivalen på plass.”

For Abloom er ikke helt som andre filmfestivaler. Her handler det om at barn i nabolaget på Tøyen gjennom kultur, voksne og hverandre lærer å reflektere rundt og respektere det å være annerledes.

– Barn som er litt annerledes blir lett mobbet. Under Abloom-festivalene reflekterer vi rundt dette sammen med barna. Når vi snakker, leker og ser film innser barna at samfunnet jo er bygd på ulike mennesker. Hadde vi vært like ville det vært kjempekjedelig. Selv om mennesker er ulike, av utseende, bakgrunn, fysikk og familieøkonomi, betyr ikke at du ikke får lov til å være med på leken. Barna har ikke valgt å se sånn ut eller valgt å ha de foreldrene de har.

Må være gratis!

En av Faridahs kjepphester er at Abloom må være gratis. Økonomi er ikke viktig før du er fattig, noe barn på Tøyen opplever når noen har blitt påspandert en dyr leke eller feriereise. Under festivalen kan ungene med dårlig råd glemme pengene som skiller dem fra andre.

– Barn lærer at de kan gå på slike arrangementer uansett hvilken økonomi de måtte ha. Selv de som lever under fattigdomsgrensen var på festivalen på de samme premissene som de med god familieøkonomi. I forventningene før, i opplevelsene under, og i snakket etter festivalen kan ungene glemme pengene. Vi prøver å skape tilhørighet og bedre integrering og muligheter.

Kjempet for Områdeløft Tøyen

Abloom-festivalene er et ekte nabolagsprosjekt, og er en del av områdeløftet. Faridah er sosial entreprenør og har i et par år vært en del av områdeløftsatsningen Tøyen Unlimited.

– Tidligere skjedde det lite på Tøyen. Barna våre vokste opp med få muligheter. Alle så på tøyen som ghetto, og barna på skolen som ghettobarna. Jeg hadde verv som driftsstyreleder og aktiv i FAU og prøvde å få folk til å stille opp for å ta tak og arrangere noe, men lite skjedde. Nå er stemningen snudd. Jeg ser smilene og tilbakemeldingene fra barn og voksne, og det gjør meg glad. Tøyen-barna har utviklet en tilhørighet og stolthet til sitt eget nabolag. Når jeg nå går på Tøyen kan unger jeg ikke kjenner plutselig rope ”Faridah, vi husker deg - vi må sees igjen! Vi er glade i Mini-Abloom, det må skje igjen”

Hun forklarer at Tøyen Unlimited er en forening som samler sosiale entreprenører som er opptatt av å løfte tøyen på forskjellig måter, der mange legger spesiell vekt på barn og unge. De sosiale entreprenørene er ikke ute etter å tjene mange penger, men å bedre levekår for folk i denne delen av bydelen.

– Jeg har kjempet for områdeløftet, og områdeløftet har vært viktig for Abloom. Før jeg kom til Tøyen Unlimited var det ganske ensomt. Men her treffer jeg andre mennesker som tenker som meg. Folk som vil gjøre en forskjell for nabolaget. De burde legge vekt på denne typen arbeid i andre bydeler. Fra å bli et problem kan man som enkeltperson utvikle seg til å gjøre en forskjell.