Jamil foran sitt bilde med teamleder Trude Bruvoll. Fotograf: Bydel Gamle Oslo

Aktive funksjonshemmede på Tøyen

- Bydelen har et stort antall innbyggere med nedsatt funksjonsevne. Vi arbeider for å skape flere aktiviteter og møteplasser som målgruppen kan delta på i sitt nærmiljø. Gode helsefremmende tiltak som betyr mye for å hindre diskriminering, isolasjon og utestengelse, forteller Line Frivold som er prosjektkoordinator i delprosjektet «Funksjonshemmede som aktive deltagere på Tøyen».

Delprosjektet er en del av Områdeløft Tøyen. Her kan du lese mer om områdeløft Tøyen

I 2015 ble det gjort en kartlegging og det ble igangsatt et forprosjekt med fokus på aktivisering og sosialisering. Det kom fram at mange ønsket å ta bilder. Siden forankringen var Tøyen, var det naturlig at Hagegata boliger ble med. De første bildene ble stilt ut på Tøyenfesten 2016, og var et samarbeid med Aktivitetssenteret 31 B og rammeverkstedet der. I disse dager arrangeres det en fotoutstilling på Aktivitetshuset K1.

– Et fotoprosjekt er veldig synlig, og en flott måte å vise frem deltagernes ressurser på, sier Line.

Bilde av Line Frivold som er prosjektkoordinatorLine Frivold, prosjektkoordinator. Fotograf: Bydel Gamle Oslo

Andre tilbud

Vil du være med på noen av aktivitetene nedenfor, eller kjenner du noen som vil ha glede av slike tilbud, ta kontakt med line.frivold@bgo.oslo.kommune.no.

Danseglede

«Inkluderingsdans» er et samarbeid mellom bydelen, X-Ray ungdomshus og Tøyen sportsklubb. Her danser en gruppe med barn og voksne en gang i uken hver, og de har opptrådt på Tøyensk julemarked og på åpningsuka på Aktivitetshuset K1. Gå til siden for Aktivitetshuset K1.

Sykkelturer

«Tøyen fot og pedal» som er et tiltak under Tøyenløftet har ordnet med både sykkelhjelmer, lås, kurs og opplæring. Målet er å gi gode opplevelser ute i det fri. Ansatte er sykkelsjåfører, men pårørende kan også ta noen turer med syklene. Hagegata boliger og Villa Habibi har nå tre el-sykler.

Frivillige til Barnemusikkfestivalen

Miniøya er en barnemusikkfestival som i år arrangeres 10. og 11. juni. -Her har vi fått med mange med nedsatt funksjonsevne i alle aldere som frivillige hjelpere, forklarer Line. En flott arena for sosialt samvær med mange og mestring gjennom ulike oppgaver.

Urban dyrkning

Villa Habibi og Hagegata boliger har i «Urban dyrking» et samarbeid med Ungdomsverkstedet. De planter urter og grønnsaker i kasser, det vannes, lukes og stelles.

Bli med på nabolagsfest 10. juni

Villa Habibi (en avlastningsbolig for barn med nedsatt funksjonsevne) inviterer sine naboer for å bli bedre kjent. Det vanker underholdning, leker og mat.

– Dette er et forsøk på å bryte noen barrierer mellom mennesker, bli kjent og skape gode holdninger, forteller Line.

Musikk for alle

Et samarbeid med Forandringshuset er kommet i stand, «Musikk for alle» som drives av en musikkterapeut.

Bolig

En ny bolig for mennesker med psykisk utviklingshemming skal være klar i Urtegata til høsten.

Band

Prosjektet prøver å starte opp et band for personer med psykisk utviklingshemming i bydelen.