Fv. Teamleder ved Grønland helsestasjon Ann Kristin Vedeler, familievikar Cecilie Eggestad Bendal og teamleder ved Fyrstikktorget helsestasjon Unni Fadum Moen. Foto Bydel Gamle Oslo.

80 hjemmebesøk siden mai

- Jeg har en rolle som avlaster, veileder og samtalepartner, forteller familievikar Cecilie Eggestad Bendal.

Cecilie begynte som familievikar i mai ved Bydel Gamle Oslos to helsestasjoner. Hun har allerede gjennomført 80 hjemmebesøk hos foreldre som nylig har fått barn.

Helsesøstrene har i flere år erfart at mange familier har hatt ekstra utfordringer etter fødsler. Det har vært behov både for praktisk hjelp, et par ekstra hender, men også råd og veiledning. Manglende nettverk gjør mange nye foreldre sårbare etter en fødsel. Det kan være flere småbarn som skal ivaretas og man får mindre søvn og hvile.

- Familiene blir svært positivt overrasket når de hører om dette tilbudet og jeg blir tatt godt i mot. På første hjemmebesøk har vi en oppstartsamtale hvor jeg kartlegger behovene, og avklarer hva jeg kan tilby. Noen ganger informerer jeg om andre instanser som gir hjelp på spesielle områder, forteller Cecilie. Familiene henvises stort sett fra helsesøstre, jordmødre, psykolog - eventuelt andre som kan henvise er SeFI, BUP, barneverntjenesten, fagsenteret eller andre. Men dette er et frivillig lavterskeltilbud, understreker Cecilie.

Stillingen er delt mellom Grønland helsestasjon og Fyrstikktorget. Målgruppen er foreldre til nyfødte og barna i alderen 0-12 år. Behovene varierer - det kan være et til to hjemmebesøk, eller en gang i uka over noe tid.

- Dette er ekstrabelastninger som mange nybakte foreldre opplever og som er akutte og kortvarige. I en slik akuttfase er det viktig å sette inn tidlig hjelp og støtte slik at familien kommer seg gjennom det, forklarer Cecilie. Noen mødre og fedre har kronisk sykdom, eller andre fysiske eller psykiske utfordringer. Målsettingen er å styrke foreldrenes egenmestring via tidlig hjelp til små utfordringer slik at det ikke baller på seg og utvikler seg til større og mer varige problemer, sier hun.

Helsestasjonene roser tilbudet
Familievikaren får svært gode tilbakemeldinger fra både foreldrene selv, jordmødre, helsesøstre og andre som henviser.

- Familievikaren nyter stor tillitt, samstemmer teamleder Anne Kristin Vedeler ved Grønland helsestasjon og teamleder Unni Fadum Moen ved Fyrstikktorget. De fører statistikker, gjør fortløpende evalueringer og jobber hardt for at dette tilbudet skal videreføres.

- Det er et stort behov der ute - foreldre er utrolig lettet for å få hjelp. Familievikaren arbeider med familiene på hverdager, slik at i helgene må de klar seg selv. Selv om det kan være tøft er det en trygghet å vite at hun kommer over helgen. Tilbudet er med på å legge et godt grunnlag for foreldre og barn og få i gang et godt samspill. Det gir en god start, som flere bydeler absolutt burde vurdere, avslutter teamlederne.

- Tiltaket skal evalueres grundig i desember, og da vil vi se nærmere på effekten, oppsummerer Ann Louise Gustafsson, enhetsleder for Helsetiltak barn og unge. Vil du vite mer om tilbudet ta kontakt med helsestasjonene i bydelen.