Ny undersøkelse fra Bosch:  6 av 10 irriterer seg over andres oppvaskmaskinvaner

Ny undersøkelse fra Bosch: 6 av 10 irriterer seg over andres oppvaskmaskinvaner

Bosch oppvaskmaskiner feirer 50 år, og har i den forbindelse sett nærmere på nordmenns oppvaskmaskinvaner. Hele 87 prosent av nordmenn har en oppvaskmaskin hjemme, og tilbakemeldingene er tydelige, seks av ti irriterer seg over hvordan andre setter inn i oppvaskmaskinen. Undersøkelsen bekrefter også at vi har vanskelig for å se våre egne feil - halvparten av de spurte oppgir å aldri få klager på hvordan de selv plasserer skitne kopper og kar i oppvaskmaskinen.

Norge på oppvaskmaskintoppen i Norden
Norge er på oppvaskmaskintoppen i Norden da hele 87 prosent har en oppvaskmaskin hjemme. Til sammenligning eier 72 prosent av danskene en oppvaskmaskin. Finnene befinner seg på tredjeplass (71 prosent) og svenskene på fjerdeplass (70 prosent). Oppvaskmaskiner føyer seg dermed inn i rekken som et av de mest selvskrevne husholdningsapparatene i de norske hjem.

Av de nordmenn som ikke har oppvaskmaskin, opplyser majoriteten at dette er grunnet plassmangel (54 prosent). Tjue prosent sier at de foretrekker å ta oppvasken for hånd, åtte prosent at det er grunnet økonomiske årsaker og kun to prosent velger bort oppvaskmaskinen av miljøhensyn.

-Det er faktisk litt overraskende at oppvasken fortsatt er kilde til irritasjon i mange norske hjem da det aldri har vært enklere å få hjelp med dette. Teknologien som brukes i oppvaskmaskiner i dag sørger for at de både er mer effektive og raskere enn tidligere. I tillegg har innredningen i maskinen kontinuerlig blitt utviklet for å kunne gi folk valgmuligheter i forhold til preferanser, men også ikke minst for å kunne utnytte plassen maksimalt. Det er allikevel helt riktig å snakke om hvordan man bør sette inn i oppvaskmaskinen, for ved å sette inn riktig, unngår man å kjøre maskinen for ofte. Man sparer dermed både penger og miljøet, sier Katrin Ohlander, Kommunikasjonssjef BSH Husholdningsapparater AS.

Bosch oppvaskmaskiner fyller 50 år
I år er det 50 år siden Bosch introduserte sine første oppvaskmaskiner, og siden den gang har selskapet produsert hele 30 millioner oppvaskmaskiner. Målet har vært å tilby anvendelige og tekniske oppvaskmaskiner som forenkler husarbeidet, og dermed bidrar til økt livskvalitet. 50-årsjubileumet har resultert i energivennlige jubileumsmaskiner, med elegant design og smidige funksjoner som stillegående børstefri motor, hurtigprogram og effektive tørkeprogrammer med Zeolite®.

Andre funn fra undersøkelsen
• Vestlendingene er de i landet som irriterer seg mest over hvordan andre setter inn oppvasken i maskinen (69 prosent)
• Befolkningen i Agder og Rogaland er de mest tålmodige, kun 57 prosent sier de blir irritert på hvordan andre setter inn i maskinen.
• Det er folk mellom 30 og 39 år som blir mest irritert.
• Hele 66 prosent av de eldste sider de aldri har fått klager på hvordan de setter inn i oppvaskmaskinen.

______________________________________________________________________________

5 tips til hvordan å unngå konflikter rundt oppvaskmaskinen

1. Bli kjent med oppvaskmaskinen din. Nesten samtlige oppvaskmaskiner har en egen løsning for plassering av oppvask. Dra, roter og test alle løsningene for optimal plassutnyttelse. Dessuten kan bruksanvisningen inneholde noen gode tips.

2. Vær forsiktig med porselen og vinglass. Beskytt disse ved å bruke riktig program med lavere temperatur og plassere dem på en sikker måte i maskinen. Dersom du gjør alt riktig, kan til og med krystallglass vaskes i oppvaskmaskinen.

3. Fjern store matrester og sett oppvasken rett inn, uten å skylle den i forkant. Bruk et autoprogram og et godt vaskemiddel, samt glansvask for best resultat. Da slipper du å vaske av rester etterpå.

4. Respekter andres oppvaskvaner. Oppvaskmaskinen er fleksibel og din partner sin måte å sette inn på kan være like hensiktsmessig som din.

5. Oppvaskmaskinen trenger også omtanke. Skyll filtrene og ta en maskinrengjøring, så vil oppvasken din skinne.

Myter om oppvaskmaskinen

«Oppvaskmaskinen skal alltid kobles til varmtvannet»

• Feil. Oppvaskmaskinen skal i de fleste tilfeller kobles til kaldtvannet. Dette resulterer i bedre skylling samt tørkeresultat.

«Tallerkenene skal alltid skylles før de settes inn i oppvaskmaskinen»

Feil. Du trenger kun å skrape vekk matrestene, resten kan man la være. Dette resulterer i at vaskemiddelet binder seg bedre, samt det smører maskineriet. Å skylle oppvasken i rennende vann er dessuten en miljøsynd.

«Man bruker mere vann ved å vaske med oppvaskmaskin enn ved å vaske opp for hånd»

Feil. Standardmaskiner bruker fra 6,7 til 10-12 liter vann. Det går betydelig mer vann ved å vaske for hånd, spesielt dersom man skyller i rennende vann. Da kan man bruke opptil 100 liter.

«Det er best å åpne døren for å slippe ut dampen»

Feil. Vent en stund etter at programmet er avsluttet før du åpner døren på gløtt. Dersom du åpner den for tidlig kan du skade treverk og benkeplaten. Ikke la oppvasken stå i maskinen over natten. Dette kan føre til fuktskader.

«Glassene blir ikke rene og bestikket ruster, det må være noe galt med oppvaskmaskinen»

Feil. Kontroller at glasset tåler å bli vasket i oppvaskmaskin. Skjøre glass kan bli skadet. Generelt er glass ømfintlige for lange program med høy temperatur og lang tørketid. Bruk et spesialprogram for glass. Kvalitetsbestikk skal heller ikke bli påvirket av å bli vasket i oppvaskmaskin.

«Det lukter vondt i oppvaskmaskinen. Den må være ødelagt»

Feil. Det er ikke oppvaskmaskinen som lukter, det er en biologisk lukt. Vask oftere, ha døren på gløtt mellom vaskene, vask med et lengre program som holder en høyere temperatur et par ganger i uken, og rengjør maskinen regelmessig med et rengjøringsmiddel spesielt utviklet for oppvaskmaskiner.

Om undersøkelsen
CINT/Snabba Svar har på oppdrag av Bosch Husholdningsapparater utført en undersøkelse med 1033 norske respondenter, hvor de spurte besvarte spørsmål vedrørende oppvaskmaskiner og oppvaskmaskinvaner. Undersøkelsen ble gjennomført i juni 2014.

Om Bosch oppvaskmaskin 50 år
• I 1850 fikk amerikaneren Joel Houghton patent på en hånddrevet oppvaskmaskin laget i tre, men denne har veldig få likhetstrekk med dagens moderne oppvaskmaskiner.
• I 1883 presenterte Josephine Cochrane en mer pålitelig og effektiv oppvaskmaskin på verdensutstillingen i Chicago. Denne maskinen jobbet med vanntrykk og Cochrane omtales som det opprinnelige oppfinneren av oppvaskmaskinen.
• På slutten av 1920-tallet ble den første elektriske maskinen presentert, og i 1964 introduserte Bosch sine masseproduserte oppvaskmaskiner. Siden har Bosch produsert 30 millioner oppvaskmaskiner.
• Miljømessig har Bosch sine oppvaskmaskiner gått fra å bruke omtrent 45 liter vann per omgang i 1964, til mellom seks og ti liter. Dette er oftere mer effektivt enn å vaske opp for hånd. Strømforbruket er omtrent en fjerdedel i dag sammenlignet med forbruket i 1964.
• I dag er det svært vanlig å ha en oppvaskmaskin hjemme, og Bosch sin ferske undersøkelse viser at 87% nordmenn eier en oppvaskmaskin.

Bosch Husholdningsapparater er en del av BSH Home Applicances Group, Europas ledende hvitevareselskap. Bosch har alltid fokusert på detaljene, noe som har bidratt til en enklere og tryggere hverdag helt siden Robert Bosch grunnla selskapet i 1886. Robert Bosch var samfunnsengasjert og opptatt av å ta sosialt ansvar. Han jobbet iherdig for at selskapet skulle utvikle seg i takt med samfunnet, og alltid med et fokus på mennesker. Dette er kjerneverdier som siden har preget bedriften og bidratt til at Bosch utvikler husholdningsapparater av høy kvalitet. BSH Home Applicances AB i Norden omsatte for 3,9 milliarder NOK i 2013. For ytterligere informasjon, besøk http://www.bosch-home.no/