Niclas Sandin, CEO & William Jakoby, Head of Expansion

Pressemelding -

Ny lydbok-utfordrer på plass i Norge! Skal tilby over 500.000 bøker innen kort tid

I dag lanseres BookBeat i Norge. I løpet av høsten har det pågått forhandlinger med de store forlagene og tjenesten er blitt oversatt til norsk. Det er allerede inngått avtaler med Cappelen Damm, Gyldendal, Vigmostad & Bjørke, Strawberry og Harper Collins Norge om å levere til strømmetjenesten, som om kort tid vil tilby de norske brukerne et bibliotek på over 500.000 lyd og e-bøker.

– Endelig! Vi har lenge hatt ambisjoner om å lansere i Norge. Da forholdene ble lagt til rette tidligere i år føltes det som et naturlig neste skritt å få på plass en norsk versjon av tjenesten for å komme raskt inn på markedet. Vi ser også at det er rom for å ta en posisjon ved å tilby norske lyttere den beste kundeopplevelsen når det kommer til strømming av lydbøker. Målet er å på sikt nå minst 100 000 brukere, noe som føles oppnåelig gitt den veksten vi ser i det norske bokmarkedet, sier Niclas Sandin, CEO i BookBeat.

Med Norge som nytt kjernemarked er BookBeat nå tilgjengelig med lokalt innhold i åtte kjernemarkeder i tillegg til 22 andre europeiske land. Siden den brede lanseringen i Sverige i 2016 har BookBeat på kun fem år vokst til nærmere 600 000 brukere som betaler for tjenesten hver måned.

Store ambisjoner

For å rigge seg til norsk vekst har BookBeat også gjennom høsten håndplukket et norsk markedsføringsteam med spesialister fra blant annet byrå- og forlagsbransjen. I begynnelsen av neste år vil teamet bli supplert med en forretningsutvikler som vil ha base i Oslo.

– Vi er den strømmetjenesten med de mest fornøyde brukerne i alle kjernemarkedene våre, og vi har de samme ambisjonene for Norge. Dette skal det norske teamet i samarbeid med de 130 andre stjernene på Stockholm-kontoret sørge for, sier William Jakoby, Head of Expansion i BookBeat.

– Når tjenesten lanseres i dag er det for å kunne tilby norske lyttere en forsmak av hva BookBeat skal bli. I løpet de neste månedene vil de første abonnentene allerede oppleve kraftig økning av innhold i tjenesten. Vi gleder oss til å vise hvorfor vi er den beste tjenesten for både dem, forfatterne og alle forlagene som er med, sier Jakoby.

BookBeat er en av Europas ledende strømmetjenester for lydbøker og e-bøker. Selskapet ble grunnlagt i 2015 og eies av Bonnier Books som er en av Europas ledende forlagsgrupper med en omsetning på 6,1 milliarder svenske kroner i 2020. I Norge eier Bonnier Books majoriteten av Strawberry Forlag som nå gjennomgår et navnebytte til Bonnier Norsk Forlag.

BookBeat kan lastes ned og testes gratis for norske brukere via bookbeat.no

BookBeat er en av Europas ledende strømmetjenester for e-bøker og lydbøker. Selskapet ble grunnlagt i 2015 og eies av Bonnier Books. I mai 2016 lanserte tjenesten på det svenske markedet, og i dag har BookBeat, som har hovedkontor i Stockholm, over 100 ansatte.

På nåværende tidspunkt er BookBeat tilgjengelig på 28 europeiske markeder, og har over 500 000 betalende brukere, hvorav de fleste finnes i kjernemarkedene Sverige, Finland og Tyskland.

For mer informasjon besøk www.bookbeat.no

Marianne Vågan

Pressekontakt Director of Business Development NO +47 48257126

BookBeat er en av Europas ledende strømmetjenester for e-bøker og lydbøker. Selskapet ble grunnlagt i 2015 og eies av Bonnier Books. I mai 2016 lanserte tjenesten på det svenske markedet. BookBeat har i dag over 100 ansatte og hovedkontoret er på Sveavägen 56 i Stockholm, lokale kontorer er i Karlstad, Helsinki, Berlin, Oslo og Warszawa. BookBeat er for tiden tilgjengelig i 30 europeiske markeder, med flest brukere i Sverige, Finland og Tyskland. For mer informasjon besøk www.bookbeat.no