Nye BMW X7: Samme proporsjoner – nye dimensjoner

Nye BMW X7: Samme proporsjoner – nye dimensjoner

De første BMW X7-ene rullet ut på verdens veier i 2019, med plass til syv, komfort, teknikk og funksjonalitet på høyeste nivå – og en god dose ekstravaganse. Nå oppdateres X-familiens grandiose storebror med nye linjer, nye motorer og ny teknikk.

BMW X7 er det tyske merkets største og mest luksuriøse SUV. Siden lanseringen i 2019 er det solgt rundt 150 000 eksemplarer på verdensbasis. BMW X7 produseres på BMW Group Plant Spartanburg i USA. Det er også USA som er det største markedet for denne modellen, etterfulgt av Kina og Korea. Sammen med BMW 7-serie Sedan, er BMW X7 en sentral pilar i selskapets satsning i de mest eksklusive premiumsegmentene.

Omtrent samtidig med lanseringen av den helt nye generasjonen av BMW 7-serie, oppdateres nå også BMW X7. Med finslepen design og ny teknikk byr nye BMW X7 på nye dimensjoner.

Prominent design

De mest prominente designendringene finner man foran og bak på den allerede kraftfulle bilen. Mest iøynefallende er de delte frontlyktene, som har sin debut i nye BMW X7. De smale horisontale LED-lyselementene, som er satt høyere opp på fronten, inneholder posisjonslys, kjørelys og blinklys. Under disse, innebygd i frontspoileren i et mørkt parti, finner man Matrix LED-enhetene for nær- og fjernlys med nye funksjoner. Disse lysene kommer først til syne når de aktiveres. Om ønskelig leveres også BMW «Iconic Glow». Da lyses nyregrillen opp på en diskré, men ekstravagant måte – både når bilen står stille og når den er i bevegelse.

Sett bakfra preges nye BMW X7 av den nye lyktedesignen med tredimensjonal skulptur. Den horisontale kromlisten som binder baklyktene sammen, er nå innelukket i et utsøkt glassdeksel.

Nye BMW X7 bærer også på en annen stor nyhet, bokstavelig talt: Om ønskelig kan bilen nå leveres med felger i 23" størrelse. Dette er første gang BMW tilbyr felger i en slik dimensjon rett fra fabrikken.

De kundene som ønsker et sportsligere utrykk kan velge M Sport eksteriørdesign, med skarpere linjer en tidligere. Og ønsker man noe enda mer luksuriøst og unikt, så står BMW Individual til tjeneste med egne farger og materialer fra øverste hylle.

Overdådig romslighet, utvidet standardutstyr

Den sjenerøse følelsen av plass om bord i nye BMW X7 kan nytes over tre seterader, selvsagt kledd i skinn som standard. Den andre raden har plass til tre passasjerer. Om ønskelig leveres to spesielt komfortable individuelle seter som ekstrautstyr. I begge konfigurasjoner kan midterste rad flyttes 14,5 cm i lengderetningen. Elektrisk justering og oppvarming er også standard for alle seteradene.

Bagasjerommet rommer 326 liter med alle syv setene oppfelt, og økes til 722 liter med tredje seterad nedfelt. Felles også andre seterad ned, blir volumet 2 120 liter.

Den store nyheten i interiøret er BMW Curved Display. Nye BMW X7 får den samme buede infotainmentskjermen som man blant annet kjenner fra BMW iX. Det betyr også en helt ny generasjon operativsystem og nye digitale tjenester. Kjennere vil også se at girspaken i nye BMW X7 er den samme som i BMW iX. Den skulpturelle lyslisten i dashbordet med egen grafikk er et annet nytt element i den oppraderte modellen.

Et hav av muligheter – og en himmel full av stjerner

Standardutstyret i nye BMW X7 inkluderer blant annet luftfjæring, skinnseter, tre-delt panoramasoltak, ambient interiørbelysning, firesoners klimaanlegg og nøkkelfri betjening for å nevne noe.

Om ønskelig leveres bilen med Sky Lounge, hvor panoramasoltaket lyses opp med LED i et mønster av 15 000 punkter og fremstår som en stjernehimmel. Fargen på lyset kan man selvsagt velge selv. Infotainmentsystemet har 10 høyttalere som standard, mens de med «audiofile» ører vil nyte godt av å velge et Harmon Kardon-anlegg med 16 høyttalere – eller et Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System med 20 høyttalere og en effekt på 1 500 watt i 3D.

Finslepent chassis og nye motorer

Alle chassissystemene er finslepne for å gi nye BMW X7 et bredest mulig spekter mellom sportslige kjøreegenskaper og maksimal kjørekomfort. Luftfjæringen i nye BMW X7 kan dessuten kompletteres med firehjulsstyring og et kamerabasert system som tilpasser demperinnstillingen etter underlaget foran bilen.

Motorutvalget ledes av en ny 4,4-liters bensin-V8 i BMW X7 M60i xDrive. Det viktigste fellestrekket til de tre motorene som tilbys, er integreringen av en ny generasjon 48V mildhybridteknologi. Den kraftige startgeneratoren er integrert i girkassen og bidrar med en ekstra ytelse på 9 kW/12 hk og ytterligere dreiemoment. Kreftene finner vei til underlaget gjennom en 8-trinns Steptronic girkasse og xDrive intelligent firehjulsdrift.

De tre motorene er alle typegodkjente etter EURO 6d og har følgende spesifiksjoner:

Modell:

200-230 g/km

*+ 20 Nm ekstra ved boost fra 48 V mildhydbridsystemet

Priser og lansering

De første nye BMW X7-modellene ruller ut fra fabrikken i USA fra august. Lanseringen i Europa starter i september, men allerede i mai kan de oppgraderte modellene bestilles hos norske forhandlere.

Prisene er som følger:

Modell: