Helt nye BMW M5 Touring: Hverdagspraksis med M-krefter

Helt nye BMW M5 Touring: Hverdagspraksis med M-krefter

For tredje gang i sin 40 år lange historie tilbys BMW M5 nå som Touring-versjon. Den helt nye BMW M5 Touring kombinerer topp ytelse med hverdagslige egenskaper og komfort på lange turer.

Introduksjonen av en Touring-modell i BMWs M-utvalg bygger videre på både tidligere og nåværende suksesser. BMW M GmbH introduserte først en Touring-variant i 1992 sammen med andre generasjon av BMW M5 Sedan. I 2007 fikk også fjerde generasjon av høyytelses-sedanen en BMW M5 Touring-utgave.

Den helt nye utgaven bygger videre på suksessen til den første BMW M3 Competition Touring, som ble lansert i 2022. Nå kan kundene igjen velge mellom to karosserivarianter av BMW M5.

Med sin unike kombinasjon av imponerende ytelse, komfort på lange turer, romslighet og særpreg, leverer den helt nye BMW M5 Touring en kjøreopplevelse utenom det vanlige. Bilens dynamiske ytelsesevner setter nye standarder i klassen. Nøkkelingrediensene er drivsystemet og kjøretøykonseptet, som inkluderer en lang akselavstand, lavt tyngdepunkt og nesten perfekt 50:50-vektfordeling. I tillegg har bilen et karosseri med forbedret stivhet og optimalisert aerodynamikk, samt en understellsteknologi som er spesialtilpasset M HYBRID-drivsystemet.

Den tredje Touring-varianten i BMW M5s historie kommer for første gang med et elektrifisert drivsystem. Dette gir den allerede allsidige BMW M5 Touring helt nye egenskaper. Den modelspesifikke versjonen av M HYBRID-systemet kombinerer en høytytende V8-motor med M TwinPower Turbo-teknologi og en elektrisk motor integrert direkte i girkassen. Resultatet er en eksepsjonelt kraftig drivlinje som både leverer formidabel ytelse og forbedret effektivitet, og som til og med kan tilby helelektrisk kjøring.

Forbrenningsmotoren og den elektriske motoren genererer en kombinert maksimal effekt på 535 kW/727 hk (forbrenningsmotoren genererer en maksimal effekt på 430 kW/585 hk, og den elektriske motoren bidrar med opptil 145 kW/197 hk) og et totalt dreiemoment på 1 000 Nm (750 Nm maksimalt dreiemoment fra forbrenningsmotoren og 280 Nm fra den elektriske motoren). Dreiemomentet fra den elektriske motoren økes til en effektiv verdi på opptil 450 Nm ved girkasseinngangen ved hjelp av en førgirs-fase som er patentert av BMW. Denne innovasjonen gjør at den kompakte elektriske drivlinjen kan generere en effektiv drivkraft som normalt bare kan oppnås med en langt større motor.

Kraften fra den elektriske motoren og V8-motorens evne til høye turtall baner vei for imponerende aksellerasjonstider. BMW M5 Touring akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,6 sekunder og når 200 km/t på 11,1 sekunder. Det maksimale dreiemomentet på 1 000 Nm fra M HYBRID-drivlinjen gir også en enestående respons, noe som gjenspeiles i en 80 til 120 km/t tid på 3,1 sekunder i femte gir. Den begrensede topphastigheten på 250 km/t kan økes til 305 km/t ved å velge M Driver's Package som tilleggsutstyr.

Høyspentbatteri, kraftelektronikk og Combined Charging Unit med intelligent energi- og varmestyring
Akkurat som den elektriske motoren, er høyspentbatteriet i den helt nye BMW M5 Touring også en del av den nyeste, femte generasjonen av BMW eDrive-teknologien. Litium-ion-batteriet i den helt nye BMW M5 Touring gir 18,6 kWh brukbar energi som gir en elektrisk rekkevidde på 61-67 kilometer i WLTP-testsyklusen.

Den høye ytelsen til den elektriske motoren som er montert i den helt nye BMW M5 Touring, gjør det også mulig å kjøre med null eksosutslipp – ikke bare i bytrafikk, men også utenfor, med en topphastighet på 140 km/t i elektrisk modus. Combined Charging Unit av M HYBRID-systemet støtter AC-lading på opptil 11 kW.

Presis kraftfordeling med M xDrive og åttetrinns M Steptronic-girkasse med Launch Control og Boost Control
Kraften fra M HYBRID-drivsystemet kanaliseres fullt ut til veien via M xDrives intelligente firehjulsdriftssystem. Den elektronisk styrte flerplateclutchen sørger for fullt variabel kraftfordeling mellom for- og bakhjulene. M xDrive-systemets responser kan også justeres via M Setup-menyen. I tillegg til standard 4WD-innstilling, kan føreren også velge 4WD Sport eller 2WD-modus.

M Steptronic-girkassen har en Launch Control-funksjon som muliggjør trekkoptimalisert akselerasjon fra start med maksimal dynamikk. Det er også en Boost Control-funksjon – en funksjon som ingen konkurrenter tilbyr – for ekstremt raske fartsøkninger når man kjører mellom 30 og 150 km/t. Den aktiveres ved å trekke i den venstre girspaken i mer enn ett sekund.

Moderne funksjonalitet for hverdagsbruk, fritid og lengre reiser
De enestående ytelseskvalitetene til BMW M5 Touring kombineres med en rekke utstyrsfunksjoner som betydelig øker nivåene av både komfort og funksjonalitet i hverdagskjøring, til fritidsaktiviteter og på lengre reiser.

Baksetene er fordelt på 40:20:40 og kan felles ned for å utvide lasterommet fra 500 til maksimalt 1 630 liter. Et tilhengerfeste som kan forlenges og trekkes inn elektrisk, er også tilgjengelig som et alternativ. Maksimal tilhengervekt for den helt nye BMW M5 Touring er 2 000 kilo.

Produksjonen begynner før BMW M5 Touring lanseres på markedet i november 2024
M5 Touring har en startpris på 1 939 000 kr inkl. levering.