Helt nye BMW M5: Inn i en ny æra

Helt nye BMW M5: Inn i en ny æra

Med 40 års historie under beltet, går den legendariske og sportslige sedanen inn i sin syvende modellgenerasjon. Og for første gang har den eksklusive modellen fra BMW M GmbH nå et elektrifisert drivsystem.

Den nye et utgaven av den sportslige sedanen viser at BMW M GmbH tar enda et skritt i sin overgang til lokalt utslippsfri mobilitet. M HYBRID-drivsystemet i nye BMW M5 kombinerer en turtallsvillig 4,4-liters V8-motor med en elektrisk motor, spesifikt tilpasset for BMW M5 og integrert i den åtte-trinns M Steptronic-girkassen.

Forbrenningsmotoren drar nytte av banebrytende M TwinPower Turbo-teknologi, tverrmonterte eksosmanifold og optimalisert oljeseparasjon. Det gir en maksimal effekt på 430 kW/585 hk og et topp dreiemoment på 750 Nm.

Den elektriske motoren har en maksimal effekt på 145 kW/197 hk. Den har et nominelt dreiemoment på 280 Nm, men en «forgearing» øker effektivt dreiemomentet ved girkasseinngangen til 450 Nm.

Kombinasjonen av de to motorene gir en systemeffekt på 535 kW/727 hk og et systemdreiemoment på 1 000 Nm. Den åttesylindrede motoren kan nå maksimalt 7 200 rpm., og den helt nye BMW M5 gir føreren følelsen av uavbrutt kraftutvikling opp til de øvre områdene av hastighetsregisteret.

Den helt nye BMW M5 akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder. 0 til 200 km/t tar 10,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t som standard, men kan heves til 305 km/t med den valgfrie M Driver’s Package. I helelektrisk modus kan helt nye BMW M5 nå hastigheter på opptil 140 km/t.

Kraften som skapes av forbrenningsmotoren og den elektriske motoren ledes til veien via det firehjulsdrevne systemet M xDrive, der det bakhjulsorienterte oppsettet er spesielt merkbart i 4WD Sport-modus. Føreren kan imidlertid også velge 2WD-modus, som sender drivkraften utelukkende til bakhjulene, med DSC (Dynamic Stability Control)-systemet deaktivert, noe som vil appellere til erfarne førere som foretrekker en rendyrket kjøreopplevelse. Denne videreutviklede iterasjonen av M xDrive – som den elektronisk styrte Active M Differential på bakakselen – er spesialtilpasset ytelseskarakteristikkene til M HYBRID-drivsystemet.

Høyvoltbatteriet er plassert lavt i bilens understell og har en kapasitet på 18,6 kWh, noe som gir en elektrisk rekkevidde på 67–69 kilometer i WLTP-syklusen. Helt nye BMW M5 tillater AC-lading på opptil 7,4 kW.

Sofistikert chassis-teknologi med M-spesifikk tuning
Den helt nye BMW M5 fortsetter tradisjonen med sportslige sedaner som utstråler dynamikk og eleganse – og tilbyr en unik blanding av ekstrem sportslig potens og komfort.

De dynamiske egenskapene til BMW M5 setter nye standarder både sammenlignet med forgjengeren og mot konkurrentene. Nøkkelord her er lang akselavstand, brede sporvidder, lavt tyngdepunkt og harmonisk, nesten perfekt 50:50-vektfordeling, forbedret stivhet og aerodynamikk, og chassisteknologi med modellspesifikk konfigurasjon og tuning.

Uttrykksfull, distinkt og mer puristisk enn noensinne
Med sine fremtredende utvidede hjulbuer og sideskjørt, skulpturelle frontstøtfanger og modellspesifikk overflatebehandling rundt C-stolpen, har den nye M5 en atletisk figur. Resultatet er en BMW M5 som skiller seg mer enn noen gang fra den vanlige BMW 5-serie sedanen.

M-spesifikke designelementer sørger for at den nye BMW M5 umiddelbart gjenkjennes som en høyytelses sportsbil. Den har en elegant og sporty silhuett. Sidekarmen av karosseriet, inkludert for- og bakhjulbuer, er fullstendig redesignet for helt nye BMW M5. Dette har resultert i en økning i bilens bredde – med 75 millimeter ved forhjulene og 48 millimeter ved bakhjulene, sammenlignet med den nye BMW 5-serie sedanen.

Verdenspremieren av den nye BMW M5 vil finne sted på Goodwood Festival of Speed i England i juli 2024, med produksjon ved BMW Group Plant Dingolfing som begynner samme måned. Den verdensomspennende lanseringen av den nye BMW M5 starter i november 2024 og vil bli ledsaget av introduksjonen av den nye BMW M5 Touring samtidig.

Helt nye BMW M5 Sedan kan bestilles fra i dag med en startpris på 1 899 000 kroner.

Internasjonal pressemelding og flere bilder her.