Helt nye BMW M4 CS: Skrur opp det følelsesmessige engasjement noen hakk

Helt nye BMW M4 CS: Skrur opp det følelsesmessige engasjement noen hakk

BMW M GmbH presenterer enda en spesialutgave fra BMW M3 og BMW M4-serien. Den helt nye BMW M4 CS plasserer seg nøyaktig midt imellom den nye BMW M4 Competition Coupé med M xDrive og spesialutgaven BMW M4 CSL som kun kommer i 1 000 eksemplar.

De rendyrkede ytelsesevnene til nye BMW M4 CS er et produkt av M-typiske racinggener, som stadig vil minne deg på om sin tilstedeværelse i daglig kjøring, men som først får fullt utløp på banen.

Modellspesifikk chassisjustering og redusert vekt – hjulpet av mange komponenter laget av karbonfiberforsterket plast (CFRP) – gir en ekstra «edge» til BMW M4 Coupés bilkonsept med fire seter, avansert utstyr, eksklusive designfunksjoner og hverdagspraktiske egenskaper.

Den sekssylindrede rekkemotoren i BMW M4 CS, en åttestegs M Steptronic-girkasse og M xDrive intelligent firehjulstrekk, gir den nye spesialutgaven dynamisk balanse du kan stole på i enhver situasjon. Øyeblikkelig kraftlevering og optimalisert trekkraft muliggjør en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 3,4 sekunder. Spesialutgaven drives av en spesielt kraftig versjon av den sekssylindrede rekkemotoren med M TwinPower Turbo-teknologi, utviklet for BMW M3/BMW M4-serien, som produserer en maksimal ytelse på 405 kW/550 hk fra.

Oppgraderingene gir bilen en velkjente M-karakter, med øyeblikkelig kraftlevering som fortsetter uavbrutt opp til de øvre nivåene av turtallsområdet. Motoren gir sitt toppdreiemoment på 650 Nm fra bare 2750 o/min opp til 5950 o/min. Den utvikler maksimal ytelse ved 6250 o/min og har et rødt linjeområde på 7200 o/min.

Den umiddelbart tilgjengelige kraften og den høyturtallende karakteren til motoren baner vei for imponerende akselerasjonstall. Helt nye BMW M4 CS sprinter fra 0 til 100 km/t på bare 3,4 sekunder, mens 0 til 200 km/t tar 11,1 sekunder. Mellomsprinten fra 80 til 120 km/t håndteres på 2,6 sekunder i fjerde gir og på 3,3 sekunder i femte gir. Toppfarten til spesialutgaven – som standard med M Driver’s Package – er elektronisk begrenset til 302 km/t.

Motorens kraft overføres til veien gjennom M xDrive-systemet. Denne intelligente firehjulsteknologien og måten den samarbeider med Active M Differential på bakakselen, bidrar til den typiske M-følelsen når man akselererer eller svinger. Videre tillater M Setup-menyen at 4WD Sport-modus kan velges, som dirigerer en enda større andel av motorens dreiemoment til bakhjulene. Sjåføren kan også slå av DSC-systemet (Dynamic Stability Control) helt og engasjere ren bakhjulsdrift via 2WD-modus.

Modellspesifikk justering for chassis-teknologi og kontrollsystemer
Chassis-teknologien for helt nye BMW M4 CS er nøyaktig tilpasset ytelseskarakteristikkene til motoren, det overordnede bilkonseptet og vektfordelingen.

En modellspesifikk motorfesting bidrar til den utmerkede motorresponsen. Den stive forbindelsen mellom kraftenheten og bilens struktur muliggjør en spesielt direkte overføring av kraften til drivverket hver gang føreren trykker på gasspedalen.

Spesialutgavemodellen er standardutstyrt med M Compound-bremser med kalipere malt i et valg av rødt eller svart. Kaliperne for de valgfrie M Carbon keramiske bremsene kan spesifiseres i en rød eller matt gullmalt finish. Den nye BMW M4 CS kommer også som standard med smidde M lettlegeringshjul i et eksklusivt V-eket design – tilgjengelig enten i matt gullbronse eller matt svart. De lette hjulene (19-tommers på forakselen og 20-tommers på bakhjulet) er montert som standard med banedekk for å maksimere ytelsesopplevelsen på racerbanen. Kunder som hovedsakelig ønsker å bruke sin BMW M4 CS for daglig kjøring, kan velge andre dekk.

Under testing på Nürburgringens «Nordschleife» – det ultimate måleinstrumentet for alle BMW M-biler – registrerte den nye BMW M4 CS en offisiell tid på 7 minutter 21,989 sekunder for den fullstendige 20,832-kilometer lange sløyfa.

Intens bruk av lettvektsdesign med sjenerøs bruk av CFRP
Omfattende lette designelementer spiller en stor rolle i å forme ytelseskvalitetene og den eksklusive karakteren til helt nye BMW M4 CS. Bruken av komponenter laget av karbonfiberforsterket plast (CFRP) er nøkkelen her. Taket i karbonfiber er et godt eksempel. Dets lave vekt bringer bilens tyngdepunkt nærmere veien og forbedrer dermed smidigheten og svingdynamikken. Alt i alt bringer lette designelementer bilens vekt ned med rundt 20 kilo sammenlignet med BMW M4 Competition Coupé med M xDrive.

Eksklusive designfunksjoner lover spennende ytelse
Helt nye BMW M4 CS kunngjør umiddelbart sin skarpe karakter med en serie individuelle designfunksjoner. De nye BMW Individual spesiallakkeringsfargene Riviera Blue og Frozen Isle of Man Green Metallic er eksklusivt tilgjengelige for den nyeste spesialutgavemodellen fra BMW M GmbH. Den nye BMW M4 CS kan også fås i eksteriørfargene M Brooklyn Grey metallic og Sapphire Black metallic.

Overflater i eksponert karbonfiber for taket og de to innrykkene meislet inn i panseret viser materialets særegne struktur.

Frontlyktene legger en ytterligere glans til frontenden. De skulpturelle lyssymbolene lyser gult i stedet for hvitt – både under Welcome Light Animation og mens nærlys eller fjernlys er påslått – en referanse til andre vellykkede GT-racerbiler.

Med en puristisk visuell appell fokuserer førerområdet i BMW M4 CS utelukkende på å levere en spennende kjøreopplevelse, samtidig som den også lykkes i å blande sin distinkte racingaura med komfortfunksjoner for daglig kjøring. M Carbon-bøttesetene som kommer som standard, smelter sammen følelsen av en racingbil og langdistansekomfort; fullt elektriske og oppvarmede, med integrerte hodestøtter og et opplyst modellmerke.

Ordrebøkene vil være åpne fra slutten av mai, og prisene starter fra: 2 343 000 NOK