Helt nye BMW iX1: BMWs neste elektriske SUV nærmer seg – i kompakt format.

Helt nye BMW iX1: BMWs neste elektriske SUV nærmer seg – i kompakt format.

Senere i år lanseres tredje generasjon av den kompakte SUV-en BMW X1. For første gang kommer den også som en helelektrisk modell. I vinter har de kamuflerte prototypene til BMW iX1 fått utfolde seg på nordisk snø og is under polarsirkelen.

Snødekte veier og spesialpreparerte isbaner er perfekte omgivelser for BMW Group sitt vintertestsenter utenfor Arjeplog i Nord-Sverige. Hvert år testes nye prototyper til det maksimale under typiske nordiske vinterforhold. Sist vinter har kamuflerte prototyper av BMW iX1 fulgt i de elektriske hjulsporene fra prototypene til BMW iX3, BMW i4, BMW iX og BMW i7 under polarsirkelen.

Etter møysommelig testing og finsliping av samspillet til de elektriske motorene, firehjulsdriften, høyspentbatteriet, ladesystemet og chassiset til prototypene til BMW iX1, kan bilene sette kursen mot varmere strøk igjen. Vintertestingen har også gitt verdifull data for den kontrollerte varmestyringen for kort ladetid og lang rekkevidde, selv i minusgrader.

Den tredje elektriske SUV-en fra BMW
Med femte generasjon BMW eDrive-teknologi, bygger BMW iX1 videre på den elektriske kompetansen BMW kan vise til på tidligere modeller. BMW iX1 blir dessuten den tredje elektriske SUV-en fra det tyske premium-merket. Med to elektriske motorer (en på forakselen og en bak), koblet sammen med xDrive firehjulsdrift, er BMW iX1 godt skodd for den typiske BMW-balansen mellom komfort og sportslighet. Basert på verdiene fra prototypenes nåværende utviklingsstadium, får BMW iX1 et kombinert elektrisk forbruk på 17,3 til 18,4 kWh og en rekkevidde på 413 til 438 km i WLTP-syklusen.

Basert på en svært fleksibel arkitektur, vil elektriske BMW iX1 bli produsert på samme samlebånd som de nye BMW X1-modellene med plug-in hybrid og forbrenningsmotorer.

– Produksjonen av BMW iX1 begynner på senhøsten i år, men norske forhandlere vil åpne for bestilling i sommer – før sommersolverv. Flere detaljer vil snart bli kjent, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

– Vi vet det er stor interesse for vår neste elektriske modell og forventer derfor også svært stor pågang. Vi ønsker derfor også å være tydelige på, at slik verden nå ser ut, så vil levering fortrinnsvis skje først fra 2023, avslutter Tegneby.