Foto: Julia Naglestad for Fremtidens Byggenæring

Enda smartere bygg

Handelshøyskolen BI i Oslo har i vår kjørt en pilot der de bruker sensorteknologi for å få bedre beslutningsgrunnlag, med håp om å kunne tilby nye tjenester og predikere behovet for tjenester etter hvert.

– Mulighetene er uendelige, sier Line Schrøder, salgs og markedssjef hos BLDNG.ai, som er et datterselskap av Telenor.

– Og det er usedvanlig tidsriktig i forhold til det at man må se på lokalene sine i forhold til den nye hybride arbeidshverdagen, tilføyer kollega og administrerende direktør Steffan P. Thorvaldsen.

– Det går så fort at de må teste ting hele tiden. Det er ingen som har fasiten på hvordan det egentlig kommer til å være. Og det å ha riktig beslutningsstøtte og ha riktig data som en del av den inputen, det er viktig, understreker han.

– Med sensorikken så får du jo fakta og tall, du får reell innsikt, og kan gå bort fra synsing påpeker Schrøder.

Innsikten kan blant annet bidra til smartere renhold, smartere vedlikehold, reduksjon av matavfall, en enklere hverdag for brukerne og ikke minst strømsparing. Og med dagens strømpriser er det jo mye å hente.

Les hele artikkelen her.

Tekst: GUNN IREN KLEPPE

Foto: Julia Naglestad for Fremtidens Byggenæring

Steffan Thorvaldsen

Pressekontakt CSO

BLDNG.ai leverer Norges beste proptech plattform for eiendom

Ved hjelp av sensorer og datakilder som samler inn data, gir BLDNG.Hub byggeiere og leietakere verdifull innsikt i hvordan et bygg faktisk brukes. Smart-teknologien holder blant annet oversikt over hvor mange som er på jobb, i hvilken del av bygget de befinner seg i, hvilke rom som er i bruk, samt byggets luftkvalitet. Løsningen kan brukes til å utvikle nyskapende måter å ta i bruk et bygg på, samt forenkle ansattes hverdag med appen MyBLDNG som er integrert med Office365 og gjør jobbhverdagen mer effektiv. Bldng.ai samler innsikt om bygg for å skape gode opplevelser til brukere og gevinster til leietagere og byggeiere.

Bldng.ai AS

Snarøyveien 30 D