Svart arbeid i bilvaskbransjen.

Trenger du å få vasket bilen? Her har du noen tips om hvordan du kan kjøpe manuell bilvask hvitt og rett.

Svart arbeid, dårlige arbeidsforhold og brudd på arbeidsmiljøloven er noe av det som preger den useriøse delen av bilvaskbransjen. Aktørene opererer ofte med svært lave priser. Tenker du kun på pris når du skal velge bilvask, kan du være med på å støtte ulovlige arbeidsforhold og utnytting av arbeidstakere.

Hva kan du gjøre?

• Spør deg selv: Er prisen for god til å være sann? Urimelig lav pris går som regel ut over noen eller noe.
  • Vurder lokalene og arbeidsforholdene til de som jobber der. Ser virksomheten noenlunde ryddig og ordentlig ut?
  • Sjekk om virksomheten har organisasjonsnummer og er i MVA-registret. Det kan du sjekke ved å søke i Brønnøysundregistrene (brreg) eller du kan søke i bedriftsbaser på nett, som proff.no.

Som for det meste annet her i verden, kan du aldri være 100% sikker på at alt er i orden der du kjøper tjenester, men følger du disse punktene, har du gjort det som kan forventes av deg som forbruker. Så gjør myndighetene det de kan for å følge opp.

Vurder om prisen er for god til å være sann!

Husk at prisen minimum skal dekke:

• Timelønn for den/de som gjør jobben (timelønnen skal også dekke arbeidsgiveravgift, feriepenger, forsikringer etc.)
  • Utgifter for lokaler, produkter og utstyr
  • Administrasjonsutgifter, skatter og avgifter (bla 25 % MVA av utsalgsprisen) med mer

Når du legger sammen alle disse utgiftene, er det da mulig å vaske bilen innvendig og utvendig for den prisen du tilbys? Er svaret at det går sannsynligvis ikke, er det mye som tyder på at du bør styre unna denne virksomheten.

Uverdige forhold og arbeidslivskriminalitet

Virksomheter som driver med manuell bilvask og bilpleie, har vært hyppig kontrollert av myndighetene de seneste årene. Til tross for dette, avdekkes det fremdeles skatte- og avgiftsunndragelser, trygdebedragerier, brudd på arbeidsmiljøbestemmelser og ulovlig arbeid i den useriøse delen av bilvaskbransjen.

De groveste tilfellene dreier seg blant annet om utnytting av sårbare utenlandske arbeidstakere uten gyldig arbeidstillatelse. Mange må jobbe lange skift, også i helgen, uten å få overtidsbetaling. Den reelle timelønna kan være helt ned i 30 kroner per time, og i enkelte tilfeller kan det dreie seg om regelrett tvangsarbeid og menneskehandel.

Manglende verneutstyr, dårlig arbeidstøy og mangelfull opplæring i håndtering av kjemikalier er utbredt og medfører en betydelig helserisiko for de ansatte. Flere arbeidstakere i denne delen av bilbransjen har heller ikke arbeidsavtale.

De kriminelle aktørene i bransjen unndrar i mange tilfeller også skatter og avgifter og bedriver ulike former for trygdesvindel. Dette skjer for eksempel gjennom manglende innberetning av lønn, underrapportering av omsetning, og drift uten å være registrert i MVA-registeret. Fiktive ansettelsesforhold kan muliggjøre trygdesvindel.

Myndighetene ser også at kort levetid på virksomhetene grunnet konkurs eller opphør, benyttes bevisst for å skjule kriminelle handlinger. Enkelte aktører inngår også i kriminelle nettverk med knytninger til hvitvasking og narkotikakriminalitet.

Noen virksomheter gjør dessuten kostnadsbesparelser ved å ikke følge miljøkravene som stilles til bransjen. Det kan forårsake en stor miljøbelastning gjennom utslipp av forurenset vaskevann til kommunalt nett eller til sjø, vann eller grunn.

De useriøse og kriminelle virksomhetene kan spare store summer på å ikke følge gjeldende regelverk, noe som har stor konkurransevridende effekt og som er med på å undergrave den norske samfunnsmodellen og vår felles velferd.

Har du mistanke om arbeidslivskriminalitet og ønsker å kontakte myndighetene?

Arbeidstilsynet, NAV, politiet og Skatteetaten samarbeider om å forebygge og bekjempe arbeidslivskriminalitet, og har bl.a. etablert syv tverretatlige a-krimsentre rundt om i landet. Etatene er avhengig av god dialog med forbrukerne og arbeids- og næringslivet. Hver enkelt etat tar imot tips og utreder tips for sitt ansvarsområde. Hvis tipset angår flere myndigheter, tar etaten som har mottatt tipset ansvar for å involvere de øvrige.

Her finner du kontaktinformasjon til Arbeidstilsynet, NAV, politiet og Skatteetaten.

Tekst er lånt i fra handlehvitt.no

link: https://www.handlehvitt.no/bil...

Bilde lånt av: https://www.biltema.no/bilplei...

• Arbeidsliv