Isfjord Radio Musikkfestival, Svalbard

Gabrielle og Fay til arktisk musikkfestival

Kanskje Norges aller minste musikkfestival – i september 2024 spiller Gabrielle og Fay Wildhagen ved Isfjord Radio Musikkfestival på Svalbard. «Stort å få to av Norges råeste artister til en gammel radiostasjon i villmarken», sier festivalsjef Birgitte Tautra Vegsund.

Gabrielle har stått på ønskelisten vår lenge, og vi er skikkelig stolte over at hun har takket ja til å spille flere konserter for gjestene våre langt utenfor allfarvei. Fay Wildhagen sto på programmet i 2023, men måtte dessverre avlyse. Nå gleder vi oss til å ta henne imot i september 2024, naturbarnet Fay kler verdiene i festivalen vår, sier festivalsjefen.

Isfjord Radio Musikkfestival er antagelig Norges minste musikkfestival, med kun 25 gjesteplasser. Den gamle radiostasjonen fra 1933 ligger ni mil utenfor Longyearbyen, uten veiforbindelse. Festivalgjestene blir fraktet med båt til Kapp Linné, lengst ute i Isfjorden.

– Det er femte året på rad vi arrangerer musikkfestival på Isfjord Radio, og vi har hatt som mål for festivalen at den skal være et ærlig og nært møte mellom musikk, mennesker og natur. En real villmarksfestival der artistene fremfører musikken akustisk. Vi har for eksempel konsert foran isbre, der gjester tidligere år har hørt blant andre Øystein Greni, Sondre Justad og Frida Ånnevik, forteller Birgitte.

I 2024 arrangeres festivalen 6.-8. september, der både artister og gjester er tett på den arktiske naturen. På Isfjord Radio kan ingen bevege seg utendørs uten guider med isbjørnbeskyttelse, men store deler av festivalprogrammet er lagt til villmarken.

– Det er nettopp beliggenheten til radiostasjonen som gjør musikkfestivalen helt spesiell. Isfjord Radio ble fredet av Riksantikvaren i år, en unik lokasjon med masse historie, omgitt av hav, tundra og mektige fjell. En vill scene for to av Norges råeste artister. Vi gleder oss til å presentere Gabrielle og Fay for publikumet vårt, avslutter Birgitte Tautra Vegsund.

Isfjord Radio Musikkfestival 2024

Hvor: Isfjord Radio, Kapp Linné, Svalbard
Når: 6.-7. september 2024
Artister: Gabrielle og Fay Wildhagen
Tidligere artister: Stein Torleif Bjella, Ine Hoem, Torgeir Waldemar, Frida Ånnevik, Sondre Justad, Erlend Ropstad, Kristian Kristensen, Øystein Greni
Musikkopplevelser: Intimkonserter inne i radiostasjonen og ute i villmarken

Kategorier

Entusiastisk formidler av Svalbards historie, kultur og natur. Respektfull arrangør av turer i arktisk ekspedisjonsånd. Kåret til Norges beste leverandør av opplevelser 2023.

Cecilie Feen

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig +47 48 34 18 72
Birgitte Tautra Vegsund

Pressekontakt Salgssjef Salg +47 916 20 448

Erfaren tilbyder av arktiske opplevelser i ekspedisjonsånd

Entusiastisk formidler av Svalbards historie, kultur og natur. En annerledes turoperatør, som tilrettelegger for sjelsettende, arktiske eventyr. Karakteristiske overnattingstilbud, med utestasjonene Isfjord Radio Adventure Hotel og Nordensköld Lodge beliggende langt utenfor allfarvei.
Med erfaring, kunnskap og glede tar vi med gjestene våre på små og store ekspedisjoner i Arktis.

Basecamp Explorer Spitsbergen AS

Vei 223 6 - 9170 Longyearbyen