Ennå ikke i gang med AMU-arbeidet?

En lovendring fra nyttår innebærer at virksomheter med flere enn 30 ansatte må opprette et arbeidsmiljøutvalg (AMU). Har dere ikke kommet i gang? Her deler Avonova, Norges største aktør innenfor bedriftshelse noen råd for å komme enkelt igang

-Lovendringen er et uttrykk for at maskehullene i eksisterende ordning var blitt for store, og en erkjennelse av at mange arbeidstakere har gått glipp av retten AMU-ordningen gir til medvirkning, sier fagsjef for arbeidsmedisin Tor Erik Danielsen i Avonova.

Frem til nå har ordningen med AMU vært pålagt bedrifter med 50 medarbeidere eller flere. Med lovendringen er kravet redusert til 30 ansatte. I AMU skal arbeidsgiver og arbeidstakere være representert med like mange representanter for å balansere maktforholdet. I tillegg bør flest mulig ulike grupper i virksomheten være representert.

-AMU gir arbeidstaker en plattform for å dele sine perspektiver og bekymringer, og de får en mulighet for å komme med formelle forslag til forbedring av arbeidsmiljøet. Ikke bare fører dette til at man får et tryggere arbeidssted, man får også et mer produktivt og positivt miljø på jobb, sier Danielsen.

Kom i gang

Etablering av et AMU skal ikke være komplisert. Her følger Avonovas tips.

1. Sørg for å forankre etableringen av AMU i ledelse og blant ansatte
  2. Få på plass enkle rutiner for valg av arbeidstakerrepresentanter
  3. Gjennomfør valg (arbeidstakerstyrt)
  4. Identifiser en arbeidsgiverrepresentanter og gjerne en AMU-sekretær
  5. Sørg for at alle deltakere får en innføring i AMUs hensikt og rolle. (Her kan bedriftshelsetjenesten bidra

Gjennomføring av første møte

1. Velg leder
  2. Bli enig om retningslinjer for arbeidet som taushetsplikt (det kan også være greit med noen diskusjoner om takt og tone for utvalget uten at disse nedfelles i regler.)
  3. Gå gjennom hensikten med AMU og avklar hvilke oppgaver som løses. Bedriftshelsetjenesten kan bidra til å tydeliggjør mandat og oppgaver.
  4. Etabler noen enkle retningslinjer for hvordan saker meldes til utvalget, hvordan saker skal behandles, hvordan man eventuelt fatter vedtak og hvordan man fører referat.
  5. Et møte i kvartalet kan fungere som en rettesnor. Sett gjerne møtedatoer for året. Leder for AMU, eventuelt sekretær sørger for innkalling.
  6. Sett en fast agenda for møtene. Del skriftlig beslutningsgrunnlag i forkant av møtene for å bidra til profesjonelle diskusjoner og prosesser.

Og husk at bedriftshelsetjenesten kan benyttes som los og sparringspartner etter behov.

Kategorier

Vår misjon er å skape et arbeidsliv der medarbeiderne har det bedre og jobber mer bærekraftig. Målet er å redusere sykefraværet og øke effektiviteten. Veien dit går via våre proaktive tjenester innen bedriftshelse og leder- og organisasjonsutvikling.

Med bred kunnskap og stort engasjement hjelper vi organisasjoner og deres medarbeidere med både helseforebyggende tiltak, rehabilitering, helseundersøkelser og lederutvikling.

Som Nordens største leverandør av bedriftshelse er vi representert på 130 helsesentre i Sverige og Norge samt online. Sammen jobber våre 1400 medarbeidere og spesialister med fokus på et bærekraftig arbeidsliv.

Tor Erik Danielsen

Spesialist i arbeidsmedisin, PhD Medisinsk ansvarlig lege +4797010897

Vi leder veien til et bærekraftig arbeidsliv

Avonova tilbyr tjenester innen bedriftshelse og lederutvikling. Med bred kunnskap og stort engasjement hjelper vi organisasjoner og deres medarbeidere å bli mer bærekraftige. Våre 1200 medarbeidere på 120 steder leverer hver dag helsetjenester i Norge og Sverige.

Avonova Norge

Sognsveien 75C