Slik skaper du en meningsfull arbeidsplass | Fem tips

Slik skaper du en meningsfull arbeidsplass | Fem tips

Å skape arbeidsglede og motivasjon kan fort bli krevende i urolige tider. Den beste resepten for ledere er å bidra til en meningsfull arbeidshverdag. Den gode nyheten er at mening kan skapes, påpeker spesialist i organisasjonspsykologi, Kristin Dille.

Opplevelsen av en meningsfull arbeidshverdag bidrar sterkt til jobbengasjement og det har stor betydning for arbeidstakerens organisasjonstilhørighet. I krevende tider som mange virksomheter opplever nå, står det høyt på ledelsesagendaen å bidra til stabilitet. Ønsker du som leder å bidra til mer mening i arbeidshverdagen. Nedfor finner du fem tips fra Kristin.

Fem tips for å skape en meningsfull arbeidsplass:

Anerkjenne ulikhet: I denne sammenhengen snakker vi ikke om mening som et objektivt begrep, men om egne opplevelser. Første steg handler om å tillate og anerkjenne at folk kan ha ulike forståelser av mening – enten det er å tjene penger, utgjøre en forskjell, hjelpe kolleger, utvikle egen kompetanse til CV-en eller få utfordret egne evner.

Skape trygghet: Arbeidsgiver må skape nok trygghet til at medarbeidere kan åpne opp om at oppgaver oppleves som meningsløse. Dette krever at lederen tør å lytte, også i tilfellene der arbeidstaker og -giver har ulik oppfatning av hva som er meningsfylt

Tilpasse arbeidsoppgaver: Når man vet hva en medarbeider opplever som meningsløst, sjekk om det er mulig å løse situasjonen praktisk. Er oppgaven strengt talt nødvendig? Kan den overføres til andre som opplever den som mer meningsfull?

Tankedreiing: Noen arbeidsoppgaver kommer man imidlertid ikke unna. Da kan man endre på oppfatningen av arbeidsoppgaven. Kartlegg hva medarbeideren finner trivsel og mening i, og finn ut hvordan arbeidsoppgaven kan svare opp til dette. Å føre timer, kan for eksempel vris til å handle om å føre timer mest effektivt.

Sikre medarbeiderskap: Ikke alle oppgaver løses best alene. Medarbeiderskap er noe som er blitt satt på prøve på flere arbeidsplasser de senere årene med økt hjemmekontorbruk. Mange setter pris på friheten hjemmekontor medfører, men pass på at det ikke blir for mye. Skal man oppleve at man er en del av noe større, har man behov for å møte opp på arbeidsplassen noen ganger.

Kristin Dille

Organisasjonsspykolog +4741651936

Vi leder veien til et bærekraftig arbeidsliv

Avonova tilbyr tjenester innen bedriftshelse og lederutvikling. Med bred kunnskap og stort engasjement hjelper vi organisasjoner og deres medarbeidere å bli mer bærekraftige. Våre 1200 medarbeidere på 120 steder leverer hver dag helsetjenester i Norge og Sverige.

Avonova Norge

Sognsveien 75C