Gå videre til innhold
Skal vi lykkes med pensjonsforliket, trengs det en tydelig satsning på jobbhelse

Blogginnlegg -

Hva er egentlig «et sunnere arbeidsliv»? Dette spørsmålet kommer til å bli stadig viktigere fremover. I lys av pensjonsforliket, som innebærer at det forventes at vi skal stå lenger i arbeid, har Dagsavisen omtalt at fagbevegelsen påpeker viktigheten av et mer helsefremmende arbeidsliv. Det er på tide at vi drøfter hvordan dette vil se ut for norske arbeidstakere.

Jeg er overbevist om at det er nødvendig å videreutvikle helsefremmende arbeidsplasser dersom pensjonsforlikets forutsetninger skal lykkes.

Er det sånn at vi uten videre må akseptere at vi har definerte sliteryrker med belastninger som krever tidlig pensjonering og reduserte arbeidsuker? Er det noe vi kan gjøre for å øke fleksibilitet og redusere generelle belastninger i jobber som har økt risiko for arbeidsrelatert sykdom? En mulighet er at de som ikke har anledning til å ha hjemmekontor får økt fleksibilitet på andre måter – som bedre hjelpemidler, variasjon i arbeidsoppgaver eller fleksibilitet i arbeidstid. Et aktivt medvirkningsapparat vil være sentralt i få gjort dette på en god måte.

Et annet tiltak handler om tilrettelegging til livets hendelser og faser. Norsk tjenestemannslag (NTL) tar i Fri Fagbevegelse til orde for en aktiv seniorpolitikk. Dette er vel og bra, men ikke nok alene. Det er mange stadier i livet som har behov for tilrettelegging: for eksempel i forbindelse med fødsel, overgangsalder, egen sykdom eller dødsfall i familien. Det vi trenger er ikke en seniorpolitikk alene, men en helhetlig livsfasepolitikk.

Ja, jeg skjønner at mennesker er robuste og tåler mye på kort sikt, som for eksempel krevende hverdager og høyt arbeidspress. Skal vi klare å stå lenger i arbeid, må vi sammen ha et langsiktig perspektiv. Mindre belastninger i sliteryrker og livsfasereformer i arbeidslivet vil bygge opp under en overordnet idé om å ta grep utover det som kun gjelder her og nå, men som bedrer jobbhelsen i et langsiktig perspektiv. Det er god forebyggende folkehelse levert fra arbeidslivet.

Tor Erik Danielsen

Spesialist i arbeidsmedisin, PhD Medisinsk ansvarlig lege +4797010897

Vi leder veien til et bærekraftig arbeidsliv

Avonova tilbyr tjenester innen bedriftshelse og lederutvikling. Med bred kunnskap og stort engasjement hjelper vi organisasjoner og deres medarbeidere å bli mer bærekraftige. Våre 1200 medarbeidere på 120 steder leverer hver dag helsetjenester i Norge og Sverige.

Avonova Norge

Sognsveien 75C