Foto: Astrid Waller

Tillitsmannen Martin Kolberg lanseres 2. november kl. 10.00

Martin Kolberg våkner på et hotellrom i Oslo sentrum av at telefonen ringer. Det er 4. oktober 2017 og tre timer til Arbeiderpartiets gruppemøte. Der skal nye og gamle representanter få vite hvilken komité de skal være i de neste fire årene. Kolberg tenker på det som udramatisk. Han har vært fraksjonsleder – leder og nestleder – i Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité i åtte år, og han har gjort en formidabel innsats. Slik åpner biografien Tillitsmannen Martin Kolberg, skrevet av Hege Ulstein.

Gjennom fem tiår har Martin Kolberg jobbet tett på Trygve Bratteli, Reiulf Steen, Gro Harlem Brundtland, Thorbjørn Jagland, Jens Stoltenberg og Jonas Gahr Støre. I Tillitsmannen forteller Kolberg åpent om dramatiske hendelser i partiets - og Norges - nyere historie. Han har opplevd det meste fra innsiden: EF-kampen, Gros vei til makt, striden mellom Stoltenberg og Jagland, tilblivelsen av den rødgrønne regjeringen, Valla-saken, det sviende nederlaget i 2017 og Giske-saken.

Kolberg har opplevd svik, forbigåelser og ødelagte vennskap, men alltid stilt lojalt opp for partiet. Han er ofte blitt oppfattet som stiv og tilknappet, men det er langt fra hele sannheten. Det er en varm, humørfylt og følsom representant for «grunnfjellet» som trer fram i denne fortellingen.

Martin Kolberg vil selv fortelle hvorfor han som aldri skulle skrive en selvbiografi, har gjort nettopp det.

Tirsdag 2. november kl. 10.00
Aschehoug forlag, Sehestedsgate 3

Bok kan hentes på forlaget samme dag fra kl. 08.00 - PDF kan sendes ut fra kl. 08.00.

For påmelding og intervjuavtaler kontakt mona.ek@aschehoug.no

Velkommen!

Pressekontakt Markedssjef Barn og ungdom 99267713