Foto: Tine Poppe

Toril Brekke-roman utgis i Tyskland

Toril Brekkes roman Klangen av frihet skal nå utgis i Tyskland. Det er det München-baserte forlaget Stroux edition som gir ut boken på det tyske markedet. I forbindelse med utgivelsen er Brekke invitert til bokmessen i Leipzig. Messen går av stabelen 17. - 20. mars, melder Oslo Literary Agency som selger rettighetene til Brekkes forfatterskap utenlands.

Klangen av frihet er Brekkes tredje og siste bok i trilogien om Agathe og den vakre pianistmoren. Dette er et verk om å vokse opp i Oslo på 1960-tallet, om overgrep og om utfordringene ved å bli voksen. De øvrige bøkene i trilogien er Alle elsket moren din (2017) og Kobrahjerte (2019).

Her hjemme skrev anmelder Mari Grydeland i Aftenposten følgende om romanen:

«Medrivende familiedrama med en sluttscene som Ibsen ville nikket anerkjennende til. Noen bøker er så lette og frydefulle å lese at man nesten blir litt mistenksom som anmelder. For Brekke er en klok forfatter og en luring. Akkurat idet du er blitt så sjarmert av historien og hovedpersonene at du sukker av velbehag i lesestolen, så strammer hun grepet ... Denne boken fortjener en seilas på bestselgerhyllene.» Mari Grydeland, Aftenposten

Toril Brekke (f. 1949) debuterte som forfatter i 1976, og har siden skrevet en rekke romaner, ungdomsbøker og noveller. Med romanen Granitt (1994) vant hun et stort publikum både i Norge og i utlandet. I 2001 befestet hun sin posisjon som historisk romanforfatter med Sara, og i 2002 utgav hun Paal Brekke. En kunstner. Et liv, biografien om sin far. Med Brostein (2003) og Bergskatt (2004) videreførte hun sitt historiske romanforfatterskap, og med Drømmen om Amerika (2006), Gullrush (2008) og Det lovede landet (2010) skrev hun den nye, store utvandrerberetningen. Alle elsket moren din (2017) var første bind i en trilogi, etterfulgt av Kobrahjerte i 2019 og Klangen av frihet i 2020. I 2021 kom Dement diamant, en roman om minner, morskjærlighet og demens.

Toril Brekke har også vært leder i Den norske forfatterforeningen og den norske PEN-klubben og styremedlem i Rushdie-komiteen.

Torils Brekkes bøker har blitt utgitt i Danmark og Tyskland.