Hva er spylevæske?

Hva er spylevæske?

Funksjonell spylervæske er en viktig del av sikkerheten for god sikt og sikker kjøring. Men hva inneholder spylevæske? Hva er forskjellen mellom ferdigblandet og konsentrert? Og hva bestemmer frysepunktet til spylevæsken?

HVA INNEHOLDER SPYLEVÆSKE?
Spylevæske består av vann og variert mengde denaturert* alkohol. De to vanligste alkoholene er etanol eller isopropanol. Alkohol har lavt frysepunkt og brukes i spylevæsken for å regulere væsken sitt frysepunkt. Forholdet mellom mengden vann og alkohol bestemmer spylevæsken sitt frysepunkt. Spylevæske har da forskjellig tilsetningsstoffer avhengig av om den er laget for bruk om vinteren eller sommeren. Spylevæske beregnet for vinteren inneholder blant annet alkoholer og overflateaktive stoffer tilpasset for å ta vare på smuss som skjer om vinteren, for eksempel veisalt. Spylevæske til sommeren har mindre mengder frostvæske og andre overflateaktive stoffer som enkelt fjerner proteinrik forurensninger som insekter. Felles for spylervæske er at de er effektivt renser smuss og trafikkfilm.

SPYLEVÆSKE - GIR ØKT SIKKERHET I TRAFIKKEN

Spylevæske brukes til å rengjøre front-rute og bakrute samt frontlyktene og er et avgjørende sikkerhetstiltak for å redusere risikoen for trafikkulykker. For å bli kvitt smuss er det viktig å kombinere riktig spylevæske med gode viskerblad. Med gode viskerblad brukes det mindre spylevæske. Gode viskerblad skal ikke etterlate spor på ruta. Starter viskerbladet og miste sin funksjon og setter spor på frontruten er det på tide å bytte de. Hvis viskerbladene begynner å miste kontakten med frontruten eller at gummien har tørket/sprukket må de byttes.

SPYLEVÆSKE ER BRANNFARLIG

Spylevæske inneholder alkohol, det er derfor viktig å huske at både væsken og dampen er brennbare og lettantennelig. Spylevæske må behandles med stor forsiktighet og på et sted med god ventilasjon. Vær ekstra oppmerksom ved håndtering av konsentrert spylevæske, da den inneholder en større mengde alkohol enn ferdigblandet og er dermed mer brannfarlig.

ER SPYLEVÆSKE MILJØFARLIG?

AdProLine® spylervæske er merket med Godt Miljøvalg, et miljømerke fra Naturvernforbundet som tildeles produkter som ikke inneholder giftige kjemikalier som er vanskelig å bryte ned.

KONTROLLER SPYLEVÆSKEN

De fleste kjøretøy gir et forhåndsvarsel når spylevæsken begynner å gå tom. Til tross for dette er det lurt å kontrollere spylevæsken med jevne mellomrom.

HVILKE TYPER SPYLEVÆSKE FINNES DET?

Det finnes ferdigblandet og konsentrert spylevæske. Den ferdigblandede spylevæsken kan brukes direkte, mens den konsentrerte spylevæsken bør blandes med vann. Mengden vann vil påvirke kjølevæsken og bestemme spylevæsken sitt frysepunkt. Velg spylevæske etter årstid. Det finnes forskjellige spylevæsker tilpasset klimaet som de forskjellige årstidene har. For eksempel sommer spylevæske er ekstra godt egnet for sommeren.

FERDIGBLANDET SPYLEVÆSKE

Ferdigblandet spylevæske er passende hvis du vil spare tid og er usikker på hvordan man får riktig blanding. AdProline® tilbyr ferdigblandet spylevæske til sommeren med et frysepunkt på minus 5 °C og ferdigblandet spylevæske med et frysepunkt ved minus 18 °C til 30 °C.

KONSENTRERT SPYLEVÆSKE

Konsentrert spylevæske er egnet dersom du føler deg trygg på blanding av væsken på egen hånd og ønsker å spare penger i det lange løp. Konsentrert spylevæske gir en billigere literpris når den er utblandet. AdProline® konsentrert Spylevæske har en frostbeskyttelse ned til minus 65 °C ufortynnet. Følg instruksjonene på emballasjen for å vite hvor mye vann du skal tilsettefor et frysepunkt på minus 10 °C, 15 °C eller 30 °C.

OM SPYLEVÆSKEN FRYSER

Bland gjerne spylevæsken til en lavere temperatur enn hva som er forventet - for ikke å risikere at hele systemet fryser. Frysepunktet på Adproline® spylevæske indikeres når vannet begynner å krystallisere. Når dette skjer blir spylevæsken tyktflytende. Når temperaturen stiger går den tilbake til sin opprinnelige form og fungerer utmerket. Det fungerer også godt å tilsette konsentrert spylevæske for å fikse problemet.