Ved legemiddelmangel er det ofte apotekansatte som først informerer pasienten om en mangelsituasjon, sier Oddbjørn Tysnes, direktør for næringspolitikk i Apotekforeningen.

Legemiddelmangel: Apotekene gjør det de kan for å redusere konsekvensene

Direktoratet for sikkerhet og beredskap mener at legemiddelmangel utgjør en av de største truslene for Norge i 2019. Når en mangelsituasjon oppstår gjør apotekene alt de kan for å hjelpe pasientene.

– Ved legemiddelmangel er det oftest på apoteket pasientene først blir gjort oppmerksom på en mangelsituasjon. Apotekansatte gjør derfor en veldig viktig jobb i å forklare situasjonen, trygge pasienten, og forsøke å praktisk løse problemet på best mulig måte for pasienten, sier Oddbjørn Tysnes, direktør for næringspolitikk i Apotekforeningen.

En av dem som strekker seg ekstra langt er Chris Jacobs, og hans ansatte på Apotek 1 i Asker. For å redusere ulempen for pasienter som opplever medisinmangel, saumfarer de vareregistre og lagerstatus for å oppdrive legemidler.

– Vi bestiller legemidler fra andre apotek som har legemidlet inne. I et tilfelle bestilte vi et livsviktig legemiddel fra et apotek i Bodø. Fordi det er kaldt ute må legemidlet pakkes på en spesiell måte slik at det ikke utsettes for frost. Siden jeg må dekke fraktkostnaden taper apoteket penger på å selge den medisinen. Men vi bryr oss om kundene og da må vi av og til strekke oss litt lenger, sier Jacobs som er daglig leder.

Tar økonomisk risiko
Dersom det ikke er mulig å oppdrive legemidlene fra andre norske apotek eller grossister kan Statens Legemiddelverk godkjenne at det åpnes for utenlandske legemiddelpakninger.

Når apoteket får tak i utenlandske pakninger må de ansatte bruke mye tid i datasystemet for å rette opp i både resepter og refusjonskoder.

Løsningen med å benytte utenlandske pakninger er heller ikke risikofri. Dersom apotekeren tar inn for mange pakninger kan det gi konsekvenser når Legemiddelverket trekker tilbake tillatelsen til å selge utenlandske pakninger.

– Jeg risikerer å sitte igjen med pakninger som jeg ikke får solgt. Men det er en økonomisk risiko jeg er villig til å ta. Den største faren er jo at pasientene som kommer inn på apoteket mitt ikke får livsviktige medisin, sier Jacobs.

Barn rammes også
De fleste legemidlene som mangler er til behandling av voksne. I det siste har det for eksempel vært mangelsituasjoner på Adalat Oros/ Nifenova, Sobril, Imovane, Casodex og Duodart. For barn trekker Jacobs frem mangelen på EpiPen Jr. som brukes til akutt behandling av alvorlige allergiske reaksjoner.

– Barn kan ikke bruke EpiPen for voksne og mangel på disse kan derfor være svært alvorlig dersom en allergisituasjon oppstår. Nå har vi fått inn Emerade som kan gis til barn, men da må vi kontakte lege for å få lov til å bytte til det preparatet, forteller Jacobs.

___________________________________________________________________________________________

Dette kan apotek gjøre ved en mangelsituasjon:

• Forsøke å skaffe legemidlet fra en av legemiddelgrossistene
  • Sjekke med nærliggende apotek om de fortsatt har legemidlet på lager
  • Se om det er mulig å ekspedere andre styrker, formuleringer eller pakningsstørrelser av legemidlet som fortsatt er tilgjengelige
  • Ringe legen for å prøve å finne alternative legemidler
  • Utlevere samme legemiddel i form av utenlandske pakninger, når det er godkjent av Legemiddelverket