Betaler 129 millioner mer enn nødvendig for legemidlene

Mange pasienter betaler mer enn nødvendig for medisinene sine fordi de takker nei til å bytte til rimeligere alternativer. I praksis betaler de for å få en tablett som er rund i stedet for oval, eller rosa i stedet for hvit. Virkestoffet er det samme.

– Det kan nok virke rart at apotekene gjerne vil selge det rimeligste merket. Men god kvalitetskontroll sikrer at de rimelige virker på akkurat samme måte som de dyrere. Myndighetene har pålagt apotekene å alltid tilby det rimeligste legemiddelet, når det finnes flere likeverdige alternativer. Det sparer både pasientene og Staten penger på, sier Oddbjørn Tysnes i Apotekforeningen.

I fjor kjøpte nordmenn 3,2 millioner legemiddelpakninger til en høyere pris enn de trengte. Det kostet dem 129 millioner kroner ekstra.

- Pasientene kan være helt trygge på at de får nøyaktig den behandlingen legen deres har bestemt, selv om det står et annet produktnavn på esken, sier Tysnes.

_______________________________________________________________________

(Lang versjon av pressemeldingen)

– I mange tilfeller finnes det flere likeverdige legemidler med samme virkestoff, under ulikt navn, og med ulikt utseende og pris. Apoteket tilbyr alltid pasienten det rimeligste alternativet, men mange betaler mer enn nødvendig for å få nøyaktig det merkenavnet som står på resepten, sier Oddbjørn Tysnes i Apotekforeningen.

I fjor kjøpte norske apotekkunder 3,2 millioner legemiddelpakninger til en høyere pris enn de trengte. Til sammen kostet disse pakningene pasientene 129 millioner kroner mer enn om de hadde valgt det rimeligste alternativet.

­

– Det kan nok virke rart for noen at apotekene gjerne vil selge deg det rimeligste merket. I andre sammenhenger er vi vant til at butikkene vil selge oss noe som er dyrere. Det er annerledes med medisiner, fordi god kvalitetskontroll sikrer at de rimelige virker på akkurat samme måte som de dyrere. Myndighetene har pålagt apotekene å alltid tilby det rimeligste legemiddelet, når det finnes flere likeverdige alternativer. Det sparer både pasientene og Staten penger på, og det er helt trygt å bytte, forteller Tysnes.

Eldre betaler mest

Apotekenes bransjestatistikk viser at det er eldre pasienter som oftest avslår å bytte til et likeverdig legemiddel. Av de 129 millionene betaler pasienter over 60 år hele 78 millioner kroner.

Et eksempel er Nexium, et mye brukt legemiddel mot sure oppstøt. Det inneholder virkestoffet esomeprazol, som også selges under andre navn. Likevel er det mange eldre pasienter som velger å betale 363 kroner for Nexium, i stedet for det rimeligste alternativet til 125 kroner.

Et annet eksempel er Lipitor med virkestoffet atorvastatin, som brukes ved for høyt kolesterol. Her kan den dyreste pakningen koste 361, mens den rimeligste koster under en tredjedel, nemlig 114 kroner.

Kvinner sier oftest nei til bytte
Statistikken viser også at kvinner er mest skeptiske til å bytte til det rimeligste alternativet. Av de som velger et dyrere alternativ, er 63 prosent kvinner. Tallene viser også at kvinner i gjennomsnitt betaler litt mindre i mellomlegg enn mennene.

Du får alltid det legen har bestemt

Det er Legemiddelverket som avgjør hvilke legemidler som er likeverdige, og som det dermed kan byttes mellom. Det er også de som bestemmer prisen på det rimeligste alternativet. Det er strenge faglige kriterier og undersøkelser som avgjør om legemidler regnes som likeverdige.

– Pasientene kan være helt trygge på at de får nøyaktig den behandlingen legen deres har bestemt, selv om det står et annet produktnavn på esken. Virkestoffet er det samme hver gang du blir tilbudt å bytte i apoteket. Dermed er også virkningen den samme, selv om form og farge kan være forskjellig, avslutter Tysnes.

Les mer om generisk bytte