LEDER NASJONAL JUBILEUMSKOMITÉ: Tora Aasland (t.v.) leder styringsgruppa og Ida Kristine Teien er prosjektleder for utvandrerjubileet Crossings 200. Foto: Anno museum

Skal markere 200 år med utvandring fra og til Norge

I 2025 skal utvandrerjubileet «Crossings 200» markere 200 år med utvandring fra og til Norge. - Jubileet er en anledning til å reflektere over hva det vil si å bytte hjemland. Et lands utvandrer, er et annet lands innvandrer. Markeringen er også en mulighet til å få kunnskap og bedre forstå bevegelsen av folk over hele verden - i fortiden og i dag, sier Tora Aasland.

Den 4. juli 1825 seilte en gruppe på 52 norske kvinner og menn med sluppen Restauration fra Norge til Nord-Amerika. Siden denne første organiserte reisen, har rundt 900 000 mennesker fulgt etter, og forlatt hjemmene sine på jakt etter et bedre liv, i Nord-Amerika eller andre steder. I dag er det nesten like mange etterkommere etter nordmenn i USA og Canada, som det bor mennesker i Norge. Siden 1960-tallet har Norge endret seg fra å være land folk utvandrer fra, til et land folk innvandrer til. Innvandrerbefolkningen i Norge i dag, tilsvarer omtrent det antallet nordmenn som utvandret mellom 1825 og 1930. Derfor inkluderes både ut- og innvandring i 200-årsmarkeringen.

Målsetting om kunnskap og samarbeid

- Vi skal bruke anledningen både til jubileumsfeiringer og til migrasjonsmarkeringer, sier Tora Aasland, som er leder i den nasjonale styringsgruppa for Crossings 200.

Målsettingene med Crossings 200 er:

• Å skape en større bevissthet om norsk utvandring, i særlig grad til Nord-Amerika
  • Å bruke kunnskap om utvandringen til bedre å forstå prosesser om innvandring og tilpasning til det norske samfunnet i dag
  • Å skape transatlantisk samarbeid mellom dagens nordmenn i utlandet og i Norge, med utgangspunkt i felles kulturarv for samarbeid innen kultur, utdanning, turisme, næringsliv og forskning.

Nettsiden www.crossings200.no skal være en inngangsport for å finne informasjon om prosjekter og arrangementer som er i regi av medlemmene i jubileumskomiteen. Dette er også en ressursside for de som ønsker å fordype seg i tematikken.

Allerede 170 aktører på banen

Foruten styringsgruppa, ledet av Tora Aasland, består Crossings 200 av en nasjonal jubileumskomite som allerede teller om lag 170 aktører. De representerer frivillige, lokale, regionale og nasjonale organisasjoner og institusjoner, offentlig forvaltning eller er ressurspersoner som ønsker å bidra. Anno Norsk utvandrermuseum er sekretariat med Ida Kristine Teien som prosjektleder og Terje Mikael Hasle Joranger, som er fagkoordinator. Crossings 200 er i stor grad basert på frivillighet, og det foregår samarbeid på tvers av organisasjonene.

- Vi i styringsgruppa og sekretariatet skal koordinere og legge til rette for at de tusen blomster får blomstre, og ikke minst gjøre jubileet kjent. Vi tror og håper at enda flere aktører kommer på banen, og at det det blir en form for 200-årsmarkering i bygd og by over hele Norge. Vi har tett kontakt med den amerikanske prosjektorganisasjonen, og tror at 2025 vil bli et stort år for kulturutveksling over Atlanteren, sier Ida Kristine Teien.

Hun oppfordrer alle som vil bli med i komiteen om å ta kontakt via nettsiden www.crossings200.no.

- Organisasjoner og ressurspersoner på begge sider av Atlanteren har arbeidet sammen for å lage en plan og et rammeverk for å dele historien og alle fortellingene gjennom felles tema, logo og presentasjonsform via nettsider. Nå er det opp til hver enkelt organisasjon å planlegge arrangementer og prosjekter ut fra en felles ramme og med sine egne fortellinger og ambisjoner, legger Aasland til.

Mangfoldige planer

Planene for jubileumsåret spenner allerede vidt, fra temakvelder, forestillinger og skoleopplegg til utstillinger, konferanser og forskning. Her er noen av aktivitetene som er under planlegging:

• En replika av Restauration seiler fra Stavanger 4. juli 2025 med ankomst New York 9. oktober 2025 i regi av Restaurations venneforening. Både avreisen og ankomsten vil bli markert med høytidelige arrangementer begge steder.
  • Ny utstilling ved Anno Norsk utvandrermuseum. Ukjent landskap vil ha fokus på personlige historier som berører underkommuniserte temaer som blant annet whiteness (amerikansk rasetenkning), nordmenns rolle i fordrivelse av urbefolkningen og samisk utvandring.
  • Prosjektet «Innvandrerungdom i Norge – et mangfoldig kulturmøte», et samarbeid mellom Folkehøyskolerådet og alle folkehøyskolene i Norge, Norge i 1000 år – nasjonaljubileet 2030, Press (Redd barnas ungdomsorganisasjon), Nansen Fredssenter og Crossings 200. Målet er å sette innvandrerungdoms situasjon i Norge i dag på dagsorden, og unge asylsøkeres situasjon spesielt.
  • Den musikalske forestillingen «Det løfterike landet: en musikalsk reise gjennom norsk utvandringshistorie» ved Fjellkoret fra Øygarden kommune ved Bergen. Blandakoret består av 65 korister og har i 2025 planlagt oppsetninger i Stavanger, Bergen og New York.
  • Amerikabrev blir tilgjengelig på Digitalarkivet gjennom et samarbeid mellom Arkivverket, Norsk utvandrermuseum og Slekt og Data.
  • Prosjektet Migrasjonsminne, en landsomfattende innsamling om norsk ut- og innvandring de siste 200 år i regi av Memoar, en norsk organisasjon for muntlig historie. Målet er å skape en stor samling av immateriell kulturarv i form av fortellinger, minner og livserfaringer. Samlinga skal bestå av tekster og intervjuopptak.

Ida Kristine Teien

Prosjektleder Crossings 200 crossings200.no