Forfatter Maja Lunde tildeles Vidar Sandbecks kulturpris for 2022. Foto: Oda Berby

Sandbeckprisen til Maja Lunde

Sandbeckstiftelsen ønsker i 2022 å fokusere på barnebok- og romanforfatteren Sandbeck, og tildeler derfor årets Sandbeckpris til Maja Lunde.

Maja Lunde er en av Norges mest suksessrike forfattere i sin generasjon og en tydelig stemme i klimasaken. Bøkene hennes er oversatt til mer enn 40 språk og har solgt mer enn 4 millioner på verdensbasis.

- Treffer en nerve

- Lunde treffer en nerve i klodens felles historie som eksistensiell, politisk og kulturell utfordring, på en måte som bekrefter og engasjerer små og store. Hun skriver på norsk, og har alle de egenskaper som er knyttet til statuttene for Vidar Sandbecks kulturpris «Regnbågåbrua». Sandbeckstiftelsen vil framheve verdiene mot, observasjon, selvinnsikt og fortellerglede når vi tilder Maja Lunde denne prisen, sier leder i Sandbeckstiftelsen, Synnøve Sakura Heggem.

Maja Lunde skriver for alle aldre, og hadde umiddelbar suksess med sin første roman for voksne i 2015, Bienes historie. Den toppet blant annet Tysklands bestselgerliste i 2017. De påfølgende utgivelsene i hennes klimakvartett, Blå (2017) og Przewalskis hest (2019) har også oppnådd stor suksess. Lunde har skrevet 12 bøker for barn og ungdom. Juleboka Snøsøsøsteren (2018), illustert av Lisa Aisato, ble en umiddelbar juleklassiker og oversatt til 30 språk. Hun har også skrevet manus for norsk film og TV. Mest kjent er den prisvinnende filmen om jødiske barn på flukt under 2. verdenskrig, Flukten over Grensen, basert på hennes egen barnebokdebut Over grensen, fra 2012. Lunde mottar prisen på et arrangement i Åmot kulturhus til høsten.

Fellestrekk mellom Sandbeck og Lunde

- Sandbeck og Lunde har til felles treffsikkerhet i valg av aktuelle tema formidlet med glans, og med sterk, umiddelbar gjenkjennelse. Begge viser gjennom sin ordkunst, mot, observasjon og innsikt omkring menneskelige relasjoner, krig, natur, høytid, liv, død. Et eksempel på høytid er Lundes «Snøsøsteren» og Sandbecks «Jul i Myra». Et eksempel på krig er Lundes manus til den prisbelønte filmen «Over grensen» og Sandbecks roman Far. Begge aktualiserer krigens storpolitiske og personlige skygger, sier Sakura Heggem, og siterer Vidar Sandbecks dystopiske vise Tankekors:

Det blir aldri fred på jola
før den seiler helt forlatt,
øst for sol og vest for måne,
uten oss ved dag og natt

- Med sitt tekstunivers traff han politisk, universelle tanker og toner. Han var like universell som lokal, sier Heggem, og henviser til flere fragmenter fra samme vise:

Overfloden avler lede
og gir mat for gribb og ravn.
Mens naturens ville vrede
varsler deg i livets navn.

Moder jord er ille reden
når du ser det blåna vet
er et skaperverk gått heden
for all tid og evighet...

- Denne teksten viser noe av det som ligger dikteren på hjertet. Sandbeck kombinerte dette med humor, vidd, snert, visdom og hverdagsmagi. Han fortalte slik at barn, ungdom, voksne og gamle forsto. Det samme gjør Maja Lunde, avslutter lederen i Sandbeckstiftelsen, Synnøve Sakura Heggem.

Se tidligere vinnere av Sandbeckprisen her: https://vidarsandbeck.no/kultu...

Kontaktpersoner:  Sandbeckansvarlig ved Anno Glomdalsmuseet, Sølvi Westvang Skirbekk (tlf 93065027) eller leder i Sandbeckstiftelsen Synnøve Sakura Heggem (tlf 45204373).

Anno består av små og store museer i hele Hedmark – fra lokale bygdetun til museer med nasjonal og internasjonal betydning. Hos oss handler det om opplevelser som gjør noe med deg, og våre 29 besøkssteder formidler et bredt spekter av kultur- og naturhistorie. Gjennom Glomdalsmuseet har Anno ansvar for formidlingen av Vidar Sandbecks kulturarv, i samarbeid med Sandbeckstiftelsen og Åmot kommune.

Sølvi Westvang Skirbekk

Museumsformidler/Sandbeck-ansvarlig 93065027