Anno Domkirkeodden får ny avdelingsdirektør fra nyttår.

Per Øyvind Riise (53) ny direktør på Anno Domkirkeodden

Per Øyvind Riise (53) er tilsatt som ny avdelingsdirektør ved Anno Domkirkeodden.

Per Øyvind Riise
Per Øyvind Riise (53) tar over etter Magne Rugsveen som avdelingsdirektør ved Anno Domkirkeodden. (Foto: privat)

Riise er i dag avdelingsleder for verdensarv og formidling ved Rørosmuseet - Museene i Sør-Trøndelag, og har nærmere 25 års erfaring fra museumsbransjen. Han har blant annet vært museumsdirektør ved Bymuseet i Bergen og Bergen Skolemuseum, seniorrådgiver i Kulturrådet og hatt bistilling som universitetslektor ved Universitetet i Bergen. I tillegg har han vært selvstendig næringsdrivende og hatt en rekke styreverv i forskjellige museums- og kulturinstitusjoner. Han er utdannet Cand.philol med hovedfag i historie fra Universitetet i Bergen.

Rett person

Adm.dir. i Anno, Sven Inge Sunde er sikker på at de har valgt rett person til oppgaven om å lede Anno Domkirkeodden, som også inkluderer Kirsten Flagstad museum, videre når Magne Rugsveen går av med pensjon ved årsskiftet.

- Per Øyvind har stor museumsfaglig innsikt og variert erfaring, inkludert ledererfaring. Vi håper og tror hans glødende engasjement vil bidra til å løfte og utvikle både avdelingen og Anno som helhet, sier Sunde

- Jeg har en urokkelig tro på viktigheten av gode og relevante museer. Jeg håper at jeg bidra både med kunnskap, erfaring og engasjement for å gjøre Anno Domkirkeodden til et godt sted å være - både for publikum og for oss som skal jobbe sammen der. Og skulle Middelalderfestivalen trenge en skjeggete kar, så kan jeg kanskje bidra på den fronten også, forteller Riise.

Flytter til Hedmarken

Riise er vokst opp i Brumunddal, gift og har tre voksne barn. Han og kona er bosatt i Alvdal, men er nå på utkikk etter «et hus med sjel» på Hedmarken.

- Nå skal jeg bli kjent med mange spennende kolleger på Domkirkeodden og resten av Anno. Sammen skal vi ha mange gode samtaler om framtidas museum på Hamar - og det gleder jeg meg skikkelig til! sier Riise.