GERILJABUNAD PÅ MUSEUM: Anja Cecilie Solvik (t.v.) fra Bunadsgeriljaen overleverer selveste geriljalederbunaden til Anno Kvinnemuseet ved fagansvarlig Hilde Herming. Foto: Bård Løken/Anno

Bunadsgeriljaen til Kvinnemuseet!

Torsdag 16. mars ble bunaden til initiativtaker og tidligere geriljaleder, Anja Cecilie Solvik, overlevert til Anno Kvinnemuseet på Kongsvinger.

Bunaden og andre gjenstander som har blitt brukt av Bunadsgeriljaen inngår nå som en del av Kvinnemuseets samling, og blir del av en utstilling senere i år. Prosjektet mottok nylig støtte fra Fritt Ord.

Bunadsgeriljaen er en landsomfattende folkebevegelse som kjemper for nærhet til et trygt og godt fødetilbud for alle. Bunadsgeriljaen oppsto på Nordmøre da det i mars 2019 ble vedtatt at fødeavdelingen i Kristiansund skulle legges ned, og sammenslås med avdelingen i Molde. Bunadsgeriljaen spredte seg raskt til hele landet, ettersom mange fødetilbud, særlig i distriktene – har vært truet med nedleggelse gjennom mange år. Bunadsgeriljaen gjorde seg raskt bemerket for sin symbolsterke aksjonsform med bruk av blant annet bunad, robåt og årer, noe som bidro til at bevegelsen raskt fikk nasjonal oppmerksomhet.

Stolte
- Vi er svært stolte over å motta materialet fra Bunadgseriljaen og Anja Cecilie Solvik, sier fagansvarlig ved Anno Kvinnemuseet, Hilde Herming.

- Bunadsgeriljaens aktivistiske kamp for bedre fødetilbud over hele landet har bidratt sterk til å sette kvinnehelse på den nasjonale politiske agendaen. Kvinnemuseet dokumenterer, forsker på og formidler kvinners liv og virke i Norge gjennom historien og fram til vår egen tid, og Bunadsgeriljaen har uten tvil en viktig plass i den norske kvinnehistorien, sier Herming.

- Historien skrives mens vi går
Anja Cecilie Solvik var initiatitivtaker og første leder av Bunadsgeriljaen. Hun setter pris på at virksomheten nå får en plass i kvinnehistorien for alltid.

- For oss i Bunadsgeriljaen er det en stor ære å overrekke bunad, årer, bilder og objekter til Kvinnemuseet. Nå vet vi at alt blir tatt godt vare på for ettertiden og gjort synlig for andre. Vi fikk satt fødselsomsorgen på dagsorden og ble en viktig stemme i debatten om fødselshelse, spesielt på vegne av kvinner bosatt i distriktene. Selv om vi nå havner på museum, eksisterer fremdeles Bunadsgeriljaen, fordi kampen er enda ikke vunnet! Historien skrives mens vi går, sier Solvik.

Viktig dokumentasjon
Mona Pedersen, avdelingsdirektør ved Anno museum Kongsvingerregionen, som Kvinnemuseet er en del av, er tydelig på at Bunadsgeriljaen er viktig og riktig å dokumentere.

- Bunadsgeriljaen er et eksempel på en kvinnedrevet bevegelse med stor gjennomslagskraft i norsk offentlighet, og med paralleller til historiske kvinneaksjoner. Derfor er vi glade for at dokumentasjonen etter Bunadsgeriljaen finner sitt hjem på Kvinnemuseet, som nettopp har som mål å samle, forvalte og formidle kvinnehistorien i Norge, sier Pedersen.

Mona Pedersen

avdelingsdirektør Anno museum Kongsvingerregionen 986 03 472