Helge Væringsaasen - velgjører og bidragsyter i samfunnet på mange plan. Foto: Anno Glomdalsmuseet

Julenisse hele året

Østerdøl og bonde – nei, det er ikke Farmen-Halvor vi snakker om, men verdensborgeren Helge Væringsaasen. 100-årsjubileet går mot slutten, og er verdt noen refleksjoner.

Året nærmer seg slutten og vi er inne i den travle julemåneden. Desember er gjerne den måneden vi er litt ekstra gavmilde og litt ekstra snille med hverandre. Ettersom Væringsaasen-året også nærmer seg slutten, er det på sin plass å minnes en mann som var gavmild og omtenksom året rundt, gjennom hele sitt liv. 23. august var det 100 år siden «Østerdalsbonden» Helge Væringsaasen døde. I hans hjemkommune Elverum har dette blitt markert med et eget Væringsaasen-år med markeringer som utstillinger og foredrag, både ved Anno Glomdalsmuseet og ellers i kommunen. Etterkommere av Helge Væringsaasen åpnet hans hjem på Korsbakken for publikum, noe Væringsaasen selv helt sikkert hadde satt pris på.

Museum for alle

Gjennom hele sitt liv var Helge Væringsaasen en stor samler. Først og fremst var det viktig for han å samle på gjenstander fra Østerdalen og Elverum, men etter hvert utvidet samlingen seg også til gjenstander fra resten av Norge og hele verden. Samlingen besto i stor grad av antikviteter, malerier og kunstverk, men også bøker og trykksaker. Faktisk var Væringsaasens boksamling viden kjent. Den bestod av mellom 80 og 90 000 bøker og var på den tiden den største private boksamlingen i Skandinavia. Etter hvert ble Væringsaasen sin samling så stor at han måtte bygge et eget hus for å romme den. Dette ble Alfarheim Museum, med eget leserom hvor alle kunne låne de bøkene de ville. Allerede som 30-åring skrev Væringsaasen at han ønsket å bygge et museum for sine medborgere i Elverum. Dessverre fikk han ikke oppleve den offisielle åpningen i 1936. Etter ønske fra Væringsaasen selv, ble hele han kunst- og boksamling donert til Elverum kommune. Den forvaltes i dag av Anno Glomdalsmuseet.

Kunstnervennen

Helge Væringsaasen var en ivrig kunstsamler, men selve samlingen hans ble gjerne omtalt som brokete og svært variert. Mye av grunnen til dette var nok at han kjøpte kunstverk fra unge, ukjente kunstnere. Væringsaasen var opptatt av å hjelpe nye kunstnere opp og frem. Han bidro ved å kjøpe og stille ut deres verker. Blant annet skal Væringsaasen ha støttet Christian Krogh, som utviklet seg til å bli en av lederskikkelsene i Kristiania-bohemen i Oslo. Væringsaasen hjalp også maler og tegneren Erik Werenskiold fra Vinger og maleren Knud Bergslien fra Voss. Også mange forfattere fikk støtte av Væringsaasen. En av dem var Sven Moren fra Trysil, som har gitt os noen av de mest kjente bondelivsskildringene gjennom tidene.

Væringsaasen var også politisk engasjert, og var med å starte Norges første parti - Venstre - i 1883.

Utdanning til folket

Da det ble snakk om å starte en folkehøgskole på Hamar, fattet Helge Væringsaasen umiddelbart interesse. 28 år gammel ble han høsten 1864 elev på den nyoppstartede Høgskolen på Hamar. Dette året på Hamar kom til å prege Væringsaasen resten av hans liv. Da det på starten av 1870- årene ble snakk om en ny skole i Elverum, var Væringsaasen rask til å engasjere seg; han drømte om en egen folkehøgskole til Elverum. I 1873 ble Elverum privatskole vedtatt. Skolepengene var på 6 kroner i måneden, men om man ikke klarte å betale fikk man fripass. Det er svært sannsynlig at dette var et bidrag fra Væringsaasen. Den nye skolen ble ikke folkehøgskolen Væreingsaasen hadde drømt om, men han sluttet aldri arbeidet for å få starte en folkehøgskole i hjemkommunen. Bare noen uker før han døde, bestemte han seg for å donere et stort beløp til opprettelse av en folkehøgskole. Med vitner til stede som kunne bekrefte at han var ved sinne fulle fem, skrev Væringsaasen under på et gavebrev på 1 million norske kroner som skulle gå til byggingen av den nye folkehøgskolen. Dette tilsvarer om lag 33 millioner kroner i dagens valuta. Elverum folkehøgskule er i dag en frilynt folkehøgskole med ni forskjellige linjer, over 30 valgfag og 130 elever fra hele Norge og mange spennende deler av verden.

Verdier til inspirasjon

Helge Væringsaasen overtok svære skogseiendommer og flere bedrifter fra sin far. Han kunne leve et liv i velstand uten store bekymringer. Likevel bestemte han seg for å engasjere seg i samfunnet og livene til sine medborgere. Væringsaasen var ikke gavmild og omtenksom bare én måned i året; han var en julenisse året rundt. «Lykke og Rigdom forpligter - lige overfor Samfund og Medmenneske», uttalte han. Dette kan vi ta til inspirasjon idet vi haster gjennom desember for å vise vår gavmildhet.

Tekst: Maren Lund

Kilder:

Thronæs, T. (2007): Helge Væringsaasen – østerdalsbonde og verdensborger. Elverum: Elverum Historielag