Etter to år i korona-dvale var det endelig Middelalderfestival igjen på Hamar og Anno Domkirkeodden. Foto (Anno museum)

Endelig Middelalderfestival igjen!

Hele 8700 tok turen til Hamar Middelalderfestival i år! Og det var ingen tvil om at festivalen var savnet etter tre års pandemiopphold! Allerede før markedet åpnet stilte publikum seg i kø for å slippe inn!

Årets tema for Hamar Middelalderfestival var myter og legender. Og under festivalen ble det både fortalt og sunget historier fra fjern og nær. Selv om Mjøsa ble litt rufsete lørdag kveld, var det ingen som rapporterte at de hadde sett sjøormen denne gangen heller.

Over 150 frivillige legger ned et stort antall timer for å holde festivalhjulene i gang og til sammen er omtrent 1000 mennesker i sving for å holde festival over tre dager; markedsdeltakere og andre aktører, artister, frivillige og museumsansatte.

- Lørdag var helt magisk, med nærmere 5000 besøkende. For en fantastisk følelse å oppleve publikum igjen! Det sydet av liv over hele Domkirkeodden, forteller en storfornøyd festivalsjef, Ranveig Nordbryhn.

Høydepunkter i kø

Høydepunktene står i kø under en slik festivalhelg. Tradisjonsrike programposter som prinsesse- og ridderskole, og ikke minst det historiske slaget mellom biskopens bondehær og Kongens soldater, er alltid populære. Hammers krigere vant årets slag, så i år ble det ikke drevet inn skatt fra Kongens menn.

- Tusen takk til alle som har deltatt, ikke minst de frivillige og publikum. Vi gleder oss allerede til neste år, avslutter festivalsjef Nordbryhn.