Aneo Mobility kjøper Movel

Aneo Mobility kjøper Movel

- Et strategisk viktig oppkjøp som gjør oss til en enda mer komplett leverandør, sier Kristin Sæterøy, daglig leder i Aneo Mobility i forbindelse med kjøpet av ladeoperatøren Movel.

Aneo Mobility er i dag en av Norges største aktører innen elbillading til borettslag og sameier. Med Movel bredder vi ut produktporteføljen og kan tilby markedsledende ladetjenester, tilpasset stadig endrede kundebehov til enda flere.

- Aneo er en kompetent og kapitalsterk eier som sikrer at vi kan utvikle Movel videre og sammen vil selskapene levere enda bedre løsninger til enda flere kunder, sier daglig leder i Movel, Per Th. Magnor.

Kjøpet av Movel gir Aneo Mobility et utvidet tilbud til borettslag og sameier, hvor vi både tilbyr vår “alt-i-ett" løsning til også å kunne drifte allerede installerte ladeanlegg. Vi ser at økt elbilandel gir større kompleksitet i anleggene, flere opplever utfordringer med tilstrekkelig effekt og etterspør en leverandør som tar et utvidet ansvar for at lading til beboerne fungerer som den skal. Sammen gir dette bedre muligheter for videre vekst både i Norge og internasjonalt.

- Movel har andre produkter og kunder enn oss, og med deres sterke markedsposisjon blir vi to selskaper som tilbyr en mye bedre og komplett totalpakke, sier Sæterøy.

Selskapene utfyller hverandre godt og blir over natten en totalleverandør av ladetjenester, som setter ladekundene i fokus enten det er ved å drifte ladeanlegget, eller om boligselskapet ønsker å sette bort alt av ladeinfrastruktur.

Movel ble etablert i 2016 av tre gründere, Per Th. Magnor, Ole Hundstuen og Gunnar Alberg, og har siden opparbeidet betydelig kompetanse på smart og kostnadseffektiv lading av biler i boligselskaper og næringsbygg. Blant annet har OBOS valgt Movel som foretrukket partner.

- De har imponert oss hele veien og fått til mye. Det er en veldig fin kultur i selskapet og holdningen er både fremoverlent og lettbeint – noe som passer oss spesielt godt, forteller Sæterøy og legger til:

- Dette styrker oss – uten tvil, og er en viktig brikke i jobben med å gjøre Aneo Mobility enda mer smidig, konkurransedyktig og klar for å møte fremtiden.

Inntil videre vil de to selskapene drives som selvstendige aktører i markedet, men realisering av synergier og tett samarbeid for å styrke tilbudet til kundene starter med det samme.

Regions

• Det nordiske fornybarselskapet Aneo ble etablert 2022, og eies av TrønderEnergi og HitecVision.
  • Mens HitecVison har gått inn med frisk kapital i det nye selskapet, har TrønderEnergi lagt sin virksomhet innen vindkraft, energiforvaltning og energitjenester, eiendom, samt en minoritetsandel på cirka 19 prosent av TrønderEnergis vannkraft, inn i Aneo.
  • Eierskapet til ca. 81 prosent av TrønderEnergis vannkraft, samt dets eierandel på 40 prosent i nettkonsernet Tensio, ligger igjen i TrønderEnergi, som skal drives som eget selskap videre.
  • Aneo har en investeringskraft på 15 til 20 milliarder kroner i første omgang.
  • Hovedkontoret ligger i Trondheim.

Kristin Sæterøy

Daglig leder, Aneo Mobilty +47 902 78 989

Let´s create energy!

Aneo skal satse stort innenfor fornybar energi-produksjon, elektrifisering og energieffektivisering.

Vårt mål er å være en pådriver for det grønne skiftet med vilje og investeringskraft til å utvikle nye grønne verdikjeder. Vi tror det er nødvendig å tenke nytt for å løse de store utfordringene vi står overfor.

Aneo

Klæbuveien 118