Reisebyråenes teknologiprioriteringer de kommende 12 månedene

Reisebyråenes teknologiprioriteringer de kommende 12 månedene

• To tredjedeler av reisebyråer over hele verden planlegger å investere i teknologi i løpet av neste år, og de forventer å øke sine teknologi-investeringer med 13% de kommende 12 månedene

• 40% av fritidsreisebyråene anser at deres høyeste prioritering det neste året er å kunne skaffe seg leveringsevne på NDC (New Distribution Capability).
    NDC-volumene har økt til fem ganger så mye som i 2022, og NDC har potensiale til å bli en gamechanger for reisebyråer av alle slag de kommende årene.

• Alle reisebyråer sett under ett anså at dataanalyse, kunstig intelligens (KI) og digitale betalingsløsninger kommer til å være de viktigste teknologiprioriteringene for deres respektive bedrifter det kommende året. Ser man fem år frem i tid, anser de også at Generative AI (Gen AI) og Metaverse også vil stå sentralt.

Hva står i fokus for de ulike byråkategoriene når det gjelder teknologi i 2024?

Onlinereisebyråer (OTA) fokuserer på søk og å skape en omfattende one-stop-shop for å bedre kunne betjene sine kunder. De at konkurransefortrinn oppnås gjennom å tilby kundene tilgang til det beste innholdet via kontekstualiserte og intuitive søkeprosesser Derfor prioriterer OTA’ene brukeropplevelse og innovasjon fremfor økt fortjeneste. 72% av de spurte investerer allerede i avansert og forbedret søketeknologi i dag, mens ytterligere 22% planlegger å gjøre det snart.

Over halvparten av fritidsreisebyråene ser til automatisering og robotteknologi for å effektivisere manuelle prosesser. I tillegg er såkalt «smart retailing» og det å kunne differensiere seg og imponere kundene er viktigere enn noen gang. Og i jakten på å kunne tilby spennende og kreative helhetsløsninger for sine kunder, er det viktig for fritidsbyråene å ha best mulig tilgang til alt fra fly til hotell, forsikringer, mobilitetsløsninger og destinasjonsopplevelser.

Forretningsreisebyråene (BTA) prioriterer automatisering og digitale betalingsløsninger. Virtuelle betalingskort står høyt på agendaen for forretningsreisebyråene, og anses av 67% som ett av de fremste områdene til å forbedre produktiviteten for reiseselgerne, bl.a ved at man med ett enkelt kort for å betale alle elementene av reisen, slipper å avstemme hver enkeltbetaling. Det er også stort potensiale for mer selvbetjeningsløsninger (eksempelvis for endring av flybilletter), noe som også vil kunne bidra til mer effektiv håndtering av forretningsreiser, både for reisebyråagentene og de reisende selv.

Johan Nordqvist, VP Airlines Nordics og Administrerende Direktør, Amadeus Scandinavia, sier: "I takt med at markedet vokser, blir stadig mer sofistikert teknologi tilgjengelig for å hjelpe reisebransjen til å forbedre både egen drift og kundebetjening . Amadeus er sentralt plassert midt i økosystemet for reiser, og vi er glade for å kunne hjelpe våre reiseselgere til å nå sine mål. Sammen gjør vi reiseopplevelsen bedre».

Du kan lese mer om reisebyråenes tanker om teknologi og investeringsplaner her: https://amadeus.com/en/insights/blog/maximizing-a-booming-travel-market-agents-thinking-about-the-role-of-technology

Learn more about Amadeus at www.amadeus.com