Reisebransjen øker teknologi-investeringer med 14% i 2024

Reisebransjen øker teknologi-investeringer med 14% i 2024

En ny, global undersøkelse fra Amadeus, Travel Technology Investment Trends, har avdekket et sterkt investeringsbehov i reiseindustrien i 2024. Nesten alle reiseselskaper som ble spurt (91%), sa at de forventer «moderate til aggressive» investeringer i sine organisasjoner i år.

Å utnytte potensialet som kommer med smartere retailing, personalisering og økt digitalisering er de høyeste prioriteringene for 2024. Noen av de viktigste punktene fra respondentene er:

• Fullserviceflyselskapene forventer å se en økning i inntektene på 18%, som følge av mer moderne retailing, og de regner med at overgangen til «Offer & Order» kommer til å skje i løpet av de neste 4 årene.

• Totalt sett forventer 60% av flyplassene å implementere biometri på tvers av hele flyplassopplevelsen i løpet av de neste 5 årene, på alt fra innsjekking, bag-drop, lounge og ombordstigning.

• Rundt 85% av de medvirkende fra hotellsektoren anser at personalisering kan bidra til å øke inntektene med mer enn 5%

• Lederne av forretningsreisebyråene regner med at digitale betalingsløsninger kommer til å være en av de viktigste teknologiene i reisebransjen i år – og kommer til å fortsette å være det i løpet av en femårs horisont.

• NDC er teknologien som har høyest prioritet å implementere for fritidsreisebyråenede kommende 12 månedene – pekt på av 40% av de forespurte agentene.

• En tredjedel av bedriftslederne sa at deres organisasjoner har planer om å digitalisere hele reiseoppgjørsprosessen fra a til å i løpet av de kommende 12 månedene

Johan Nordqvist, administrerende direktør for Amadeus i Skandinavia kommenterer: «Resultatene av undersøkelsen tilsvarer de vi opplever i daglige samtaler med kundene våre – digitaliseringsinvesteringene øker på alle områder i reisebransjen. Det er helt avgjørende av disse investeringene gir maksimal effekt og forbedrer de reisendes helhetsopplevelse på tvers av hele økosystemet for reiser. Eksisterende teknologi, som for eksempel biometri, bidrar allerede til å gjøre reisene både mer kontekstualiserte og relevante. Samtidig har den enorme veksten innenfor Generativ AI potensiale til å øke forandringstakten ytterligere. Vi regner med at de reisende kommer til å oppleve en betydelig forbedring av reiseopplevelsen de kommende årene, når vi ser det engasjementet, investeringene og samarbeid på tvers av økosystemet for å skape enda bedre reiser som industrien nå legger for dagen.»

Samtlige rapporter fra undersøkelsen finner du her.

Learn more about Amadeus at www.amadeus.com