Amadeus vil bidra til et mer bærekraftig reiseliv

Amadeus vil bidra til et mer bærekraftig reiseliv

Amadeus har som mål å bli karbonnøytralt innen 2025, og samarbeider med kunder og partnere (som f.eks. Microsoft, Volantio, CHOOOSE, CarbonClick etc) for å minske utslipp og for mer bærekraftige reisealternativer.

Bærekraft står høyt på agendaen, og de reisende etterlyser stadig mer bærekraftige reisealternativer. I 2021 oppgav 83% av reisende til World Travel and Tourism Council at bærekraftig reiseliv er viktig, og i en ny undersøkelse fra Amadeus kommer 46% av de spurte til å øke investeringene til miljø-, sosiale og forretningsetiske forhold (ESG) i 2024, sammenlignet med ifjor.

Hos Amadeus anser vi at reiser kan lede til positive sosiale og miljømessige endringer, og det er vår kollektive intensjon å ta vare på og forbedre den verden vi lever i.

Amadeus er på en reise for å være karbonnøytrale i 2025 i forhold til sine utslipp for scope 1 og scope 2 – noe som er 5 år tidligere enn opprinnelig planlagt. Vårt datasenter har vært karbonnøytralt siden 2019 , takket være bruk av forbedret energieffektivitet og markedsbaserte mekanismer som opprinnelsesgarantier for fornybar energi. Gjennom vårt partnerskap med Microsoft migrerer vi gradvis våre løsninger over til allmenn tilgjengelig sky-teknologi, noe som gir bedre miljøeffektivitet, skaleringsmuligheter og fleksibilitet.

Amadeus støtter også våre kunder med løsninger som gjør at reisende kan lettere prioritere mer bærekraftige reisealternativer eller hjelpe til å redusere CO2-utslipp. Cytric Travel & Expense gir bedrifter mulighet til å fremme bærekraftige reisealternativer og reisepolicy, og kan også forsyne bedriftene med konkrete og handlingsorienterte rapporter om CO2-utslipp.

Løsningen Altéa DCS Flight Management hjelper flyselskapene med å minske drivstoff-forbruket, og dermed både utslipp og kostnader, mens Amadeus Airport Sequence Manager optimerer planleggingen av flyenes bevegelse, tildeling av slots og reduserer tiden flyene tilbringer på rullebanen, hvilket også reduserer drivstoff-forbruket. Amadeus Common Use Services, som gir flyplasser mulighet til å lagre sine passasjerhåndteringsapplikasjoner i skyen i stedet for på flyplassens infrastruktur, minsker også energiforbruket betraktelig.

I tillegg samarbeider Amadeus også med selskaper som Volantio, for å hjelpe flyselskapene å optimere kapasiteten – altså å fly flere passasjerer uten å fly flere fly - slik at man reduserer CO2-utslippene per fløyede passasjer. Vi hjelper også de reisende, eksempelvis gjennom våre partnerskap med CHOOOSE og CarbonClick, der de reisende kan beregne utslippene for sin reise og kjøpe klimakvoter,

For å skape positive sosiale endringer, samarbeider Amadeus på bransjenivå med ulike start-ups gjennom initiativ som Travel4Impact. Dette er et initiativ som er skapt i samarbeid med IE University i Madrid, med mål om å støtte små og mellomstore bedrifter med deres bærekraftsmål og annet. Programmet handler om å skape et nettverk av effekt-drevne grundere som tror på kraften i positiv endring, og siden 2021 har programmet støttet mer enn 60 medlemmer fra hele Europa så vel som Midtøsten, Afrika, Asia og Stillehavsområdet, med tre «launchpad»-steg og kontinuerlige nettverksmuligheter. Ifølge en undersøkning gjort av IE University, sier 88% av deltakerne at programmet har forbedret deres forståelse for hvordan man kan integrere bærekraft i sin forretningsstrategi.

Styring og forretningsetiske forhold (governance) er ryggraden i vår reise mot en mer bærekraftig framtid. I 2023 var Amadeus stolt mottaker av en sølvmedalje fra EcoVadis, noe som plasserte oss i den 92e persentilen av bærekraftsfokuserte bedrifter i reisebransjen.

Men alt i alt handler historien om et bærekraftig reiseliv ikke bare om oss. Det handler om våre kunder, våre samarbeidspartnere – og også de reisende. For å få virkelig gjennomslag må vi alle gjøre en kollektiv innsats for å ta vare på og forbedre de stedene vi besøker.

Learn more about Amadeus at www.amadeus.com